GULDÄGGET 2014 PRESS

(A summary in English will follow)

Guldägget är Sveriges äldsta, största och mest prestigefulla tävling i kreativ kommunikation. Tävlingen arrangeras av branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer, tidigare Sveriges Reklamförbund. Pris i form av Guldägg, Silverägg och Diplom delas ut i 13 olika kategorier, och ges både till den skapande byrån och dess uppdragsgivare.

Syftet med Guldägget är att lyfta fram Sveriges bästa kommunikation och föra svensk kommunikation framåt. Det ska inspirera och ge mod till en hel bransch, och uppmuntra en ständig höjning av den kreativa standarden. Kommunikationsskapare ska vilja anstränga sig mer och näringslivet ska uppleva den avgörande betydelsen av god kommunikation.


GULDÄGGET 2014

Årets Guldägg är det 53:e i ordningen, och tävlingen öppnade i december 2013. Bidragen skickas främst in digitalt, i form av bild-, ljud- och videofiler, men kan också kompletteras med fysiska bidrag. I mars träffades en jury bestående av 40 av Sveriges främsta kreatörer, uppdelade i 6 jurygrupper, för att utse vinnarna i varje kategori. I slutet av mars tillkännagavs de nominerade bidragen vid 8 simultana vernissager, och 23 april hålls den årliga Guldäggsgalan på Stockholm Waterfront Congress Centre då vinnarna presenteras.

Under kvällen kommer även 5 specialpriser att delas ut:

Platinaägget
Guldäggets Hall of Fame, utses av Platinaakademin och delas ut till personer som med sin begåvning och personlighet under en längre tid mer än andra bidragit till reklamens och formgivningens utveckling i Sverige.

Guldäggsplaketten
Instiftat av Sveriges Annonsörer och delas ut till den annonsör (enskild person eller organisation) som tillsammans med annonsörens byråer genom mod, kompetens och kreativt tänkande under en tid visat hur marknadskommunikation bidragit till att utveckla annonsörens verksamhet och ökat konkurrensförmågan.

Kycklingstipendiet
Delas ut av Sveriges Kommunikationsbyråer till tre unga, lovande kreatörer som erhåller 20.000 kr var, stipendiepengar som är tänkta att användas till att utvecklas inom respektive pristagares område.

Guldskrift
Priset för årets bästa reklamtext utses av tidigare års vinnare, är instiftat av Citypaketet och delas ut tillsammans med Sveriges Kommunikationsbyråer.

Titanpriset
Titanpriset utses av Sveriges Kommunikationsbyråers styrelse och belönar nyskapande kommunikation som brutit konventionerna och skapat nya mönster för hur företag och organisationer kan agera i samhället.


DE NOMINERADE BIDRAGEN

Samtliga nominerade bidrag går att se på http://guldagget.se/2014/.

Information om bidragen går att ladda ner i form av bilder, ljudfiler och video från
http://guldagget.se/Html/Nomineringar.aspx?t=34


KVÄLLENS PROGRAM

Guldäggsgalan arrangeras av Sveriges Kommunikationsbyråer.

17.30 Fördrink och mingel
18.30 Dörrarna öppnas till middagssalen
19.00 Middag och prisutdelning
22.00 Efterfest börjar (ca 22.00/22.30)
03.00 Sluttid


KVÄLLENS PRISUTDELNINGSORDNING

Kategori Direkt
Kategori Film
Kategori Digitalt
Kycklingstipendiet
Kategori PR
Platinaägget

Paus för varmrätt

Guldäggsplaketten
Titanpriset
Kategori Integrerat
Kategori Alternativa media
Kategori Mobilt
Kategori Event
Kategori Tidningsannonsering

Paus för efterrätt

Kategori Radio
Kategori Utomhus
Kategori Design
Guldskrift
Kategori Hantverk


TIDIGARE PRESSMEDDELANDEN

Pressmeddelanden under tävlingen och inför galan kan läsas här:
http://guldagget.se/tvl.aspx?p=3388759365334686515

---

ABOUT GULDÄGGET

Guldägget (The Golden Egg Award) is Sweden's oldest, largest and most prestigious competition in creative communication in the form of advertisement, pr and event. The competition is arranged by Sveriges Kommunikationsbyråer (Swedish Association of Communication Agencies) to raise the level of the creative standard within the industry. Guldägget is handed out in the form of Golden Eggs, Silver Eggs and Diplomas in 13 different categories, and is rewarded to the agency as well as the client.

This year's Guldägg is the 53rd, and the competition opened in December 2013. The entries were handed in in the form of images, sound or video files, but could also be handed in physically as books, posters, packaging, etc. I March 2014 a jury consisting of 40 of Sweden's best creators, divided into 6 jury groups, met to select the winners of each category. By the end of March the runners-up for the Golden Eggs were presented, and the winners will be announced on April 23rd at the annual Guldäggsgala at Stockholm Waterfront Congress Centre.

The runner-up entries are available at www.guldagget.se/2014

Information about the entries can be downloaded as images, audio and video files from
http://guldagget.se/Html/Nomineringar.aspx?t=34


Presskontakt















Linda Nilsson
Projekt­ledare Guldägget

Mobil: 070-757 25 63
E-post: linda@komm.se
Webbplats: www.guldagget.se

Pressbilder:
Bildbank
Arrangör
Kategorisponsor
Samarbetspartner
Mediepartner