Kycklingstipendiet

För att uppmuntra nya, begåvade kreatörer har Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm) instiftat Kycklingstipendiet som ger tre (3) stipendiater 20 000 kronor var.

Stipendiet kan sökas av studenter eller personer som varit verksamma inom PR, reklam, formgivning, design, illustration, film etc. i max 3 år – oavsett yrkesroll.

En stipendiat behöver inte bestå av en person utan kan vara en duo. Ni delar då på 20 000 kr.

De tre (3) stipendiaterna utses av en jury som väljs årsvis och kan bestå av personer från byråbranschen, tidigare vinnare och/eller andra personer som anses lämpliga.

Det krävs inga färdiga, publicerade jobb av betalande kund för att söka stipendiet. En genomarbetad mapp från skolan går lika bra som stora kampanjer för etablerade varumärken. Förmågan att göra bra jobb för tunga uppdragsgivare kan räknas som merit, men udda produktioner för små kunder fungerar också. Det är talang, idéhöjd och personligt uttryck som avgör.

Om du vill söka Kycklingstipendiet så tänk på följande:

  1. VAR NYSKAPANDE. Välj ut dina bästa idéer och jobb, hellre färre jobb som du är riktigt stolt över och som känns spännande än jättemånga som är halvbra. Till Kycklingstipendiet letar vi efter talangerna som känns som en frisk och spännande fläkt för branschen. Nytt! Oväntat!
  2. PAKETERINGEN ÄR VIKTIG. Idéerna är givetvis viktigast, men värt att fundera över inramningen av dem. Här har du också en chans att visa på att du hanterar ord och/eller det visuella extra bra. Har du en portfölj som presenteras på en sajt så gäller det också att se till att den är tillgänglig under hela tävlingsperioden.
  3. VAR PERSONLIG. Återigen, idéerna är det som bedöms men tänk på att du sammantaget också ger en bild av dig själv som person.

 

Inlämningen till Kycklingstipendiet 2019 öppnar kl. 10.00 onsdagen den 9 januari med deadline måndagen den 25 februari kl. 15.00.

Är du registrerad sedan tidigare så loggar du in här för att lämna in bidrag.
Är du ny användare så vänligen registrera dig här först.