GULDÄGGET 2017

5 november, 2014

Allt var bättre förr.

Göran Åkestam

I mitten av 70-talet var den kreativa revolutionen sedan länge ett faktum. Arbmans stjärnglans var redan i falnande, de stora förebilderna var istället byråer som Hall & Cederquist och Falk & Pihl. Det var en högtidsstund att öppna DN och se vilka genidrag som uppenbarade sig på sidan 3, oavsett om det var en annons […] Läs hela essän.
9 oktober, 2014

När AD och Copy kom till stan.

Lars Fille Hansson

Den 1 december, 1959, på Kungsgatan 18 i Stockholm tog jag hissen de sex trapporna till Svenska Telegrambyrån, Sveriges genom tiderna största reklambyrå. 600 personer varav 225 i Stockholm. Det var första dagen i mitt 50-åriga liv i reklambranschen. Jag hade precis fyllt sexton år och hade ingen erfarenhet av branschen. Jag hade fått jobb […] Läs hela essän.
10 september, 2014

Integration, interaktion och reklam som inte är som reklam.

Anna Qvennerstedt och Frank Hollingworth

Det är 2003. King och ICA vinner guldägg i reklamfilm för tredje året i rad och dåvarande reklamförbundets ordförande rasar. Det måste krävas något mer nyskapande för att man ska vinna tävlingen om och om igen, tycker han. Nu ska Guldäggets regler ses över. Det besvärande för juryn är väl att ICA helt enkelt är […] Läs hela essän.
10 september, 2014

Oliktänkarnas tid

Carl Lewenhaupt och Olle Mattson

Den som letade på nätet efter fakta om Guldägget 1990 var en tämligen ensam själ. Vårt anrika kommunikations-sverige med AGA-fyrar, Volvo-bilar och AXE-växlar hade vid tiden 0,6 % internetanvändare. De tio år som låg föröver skulle bli annorlunda. Andra kreativa revolutionen stod i farstun. En ny reklamkår gjorde entré, det var kreatörerna som blev egna […] Läs hela essän.
10 september, 2014

Pyramiderna rivs. Kreatörerna tar över.

Lars Falk och Torbjörn Lenskog

Guldäggets historia är individers. Ju mer man gräver i gömmorna desto klarare blir bilden av fåtalets vilja, kraft och kunnande. Med åren utvidgas förstås kretsen. nya kommer till, ställer ägget inför nya utmaningar, visar att så kan man också göra. Men intrycken består. Om och om igen återkommer namnen. Den som en gång vunnit ett […] Läs hela essän.