Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Nominerade: Alcoholic Vodka

Konsumtion av alkohol är ett enormt problem världen över. Enligt världshälsoorganisationen, WHO, avlider ca 3 miljoner människor till följd av alkohol, ändå ser vi relativt lite förändring i sättet alkoholhaltiga produkter marknadsför sig mot konsumenter.

Alcoholic Vodka är en alkoholhaltig produkt som på ett innovativt sätt utmanar sättet alkohol marknadsförs på. Istället för att använda sig av t ex vackra, festande influencers på sociala medier, presenterar Alcoholic Vodka pedagogiskt alla de livsfarliga sjukdomar som kan drabba dig om du dricker för mycket. Inte på ett ”coolt” sätt eller genom att försöka göra döden till något farligt och därmed ”häftigt” i marknadsföringen (en taktik som ju historiskt sätt tillämpats av andra varumärken) utan istället på ett krasst, i det närmaste vetenskapligt sätt. All design och kommunikation kring produkten handlar i första hand om att varna konsumenten om dess allvarliga konsekvenser. Alcoholic Vodka tillämpar helt enkelt, i motsats till sina konkurrenter, 100% transparens i all kommunikation och design. Produkten är kort sagt en sorts experiment i hur kompromisslös ärlighet i marknadsföring och design kan påverka och skapa diskussion och debatt om de konkreta farorna med alkohol.
Målgruppen är vuxna över 20 år, som konsumerar eller har konsumerat alkohol.

I januari 2023 inleddes försäljningen av Alcoholic Vodka på Systembolaget i Sverige. Hela lagret sålde slut och produktionen är nu pausad pga för stort intresse. Produkten förlanserades medelst en enklare förbeställnings-sida och en pressrelease redan 2022, dock endast som ”teaser” inför premiären förra året (2023). Förbeställningssidan fick enorm internationell uppmärksamhet och produkten omskrevs världen över.

Arbetsgrupp

  • Executive Creative Director
    Johan Pihl, Unlearn
  • Executive Creative Director
    Magnus Jakobsson, Unlearn
  • Design director
    Gustav Nordebrink, ID-C
  • Design director
    Niklas Rosén, ID-C
  • Art Director
    Fredrik Forsberg, Fredrik Forsberg Services
  • Art Director
    Carl Laurén, Freelance
  • Motion & 3D Artist
    Lukas Andersson, Current Occupation
  • Motion & 3D Artist
    William Wirhed, Current Occupation
  • Web Developer
    Harry Atkins, Freelance