Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Nominerade: Bopcast

Brief: Ta fram en idé utifrån Halebops koncept Fria Samtal.

Fria Samtal handlar om att samtalet ska vara fritt. Att alla ska ha en möjlighet att prata och synas, att utrymmet inte bara är till för de med makt, pengar eller följare. Dessutom är det ett sätt att prata om att man alltid får fria telefonsamtal när man skaffar abonnemang hos Halebop.

Målgrupp: 20-40 år, bor i storstad, ganska typisk urbansk målgrupp som gillar att ha lite/mycket koll på läget. De som också råkar lyssna mest på podd i Sverige (https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2018/lyssna-over-halften-betalar-for-musik-pa-natet/16-35-aringar-lyssnar-mest-pa-podd/)

En nyckelinsikt handlar just om podcast-lyssnandet och skapandet. Likt Internet i sin helhet har podcastvärlden förändrats mycket de senaste 15 åren. Från att ha varit ett medium där lite vem som helst skapade innehåll med potential att spridas, domineras poddandet idag av stora mediehus som knyter till sig kändisar och stora influencers. Samtidigt som innehållet blir mer professionellt och polerat, blir det också lite mindre fritt. Mindre fri lek, mer toppstyrt, mindre utrymme för “vanligt folk” att göra sig hörda.

Så vad kan Halebop göra för att hjälpa den vanliga människan att bli hörd?

Lösningen blev Bopcast – där telefonsamtal blir till podd!

Bopcast är alltså en podd (och ett sätt att spela in podd) från Halebop. Innehållet består helt och hållet av riktiga telefonsamtal mellan vanliga människor. Om vad och med vem som helst. Man gick bara in på Bopcast.se och skrev in numret till sig själv och kompisen som man ville telefonprata med. Sen släppte Halebop samtalet som podd. Finns där poddar finns!

Förutom att riva bort trösklarna för vad som krävs för att spela in en podcast, marknadsförde vi också podden lite överallt (OLV och Playkanaler, DOOH, Audio, Display, SoMe). Varje samtal blev både en del av ett avsnitt, och ett sätt att sprida podden organiskt på SoMe.

Resultat
Med hjälp av hundratals telefonsnackare skapade vi 7 avsnitt som streamades i 50 000+ minuter de första två månaderna.

Enligt vår NEPA-undersökning ansåg målgruppen att kampanjen slog Halebops benchmark på alla “high impact variables": Is aimed at me, awoke my curiosity, I want to try the service/product, I will visit the store/website, I will talk about the campaign, I will recommend the service/company, I was inspired.

44% svarade också att Halebop till ganska stor eller stor utsträckning tar socialt ansvar, en ökning från tidigare undersökningar.

Övriga siffror:
Likes: 50K+
Clicks: 100K+
Reach: 5,5M
Impressions: 72,6M

Arbetsgrupp

  • Creative Director
    Nayeli Kremb, Perfect Fools
  • Copywriter
    Klara Hedberg, Perfect Fools
  • Copywriter
    Daniel Berg, Perfect Fools
  • Client Lead
    Maria Lundvall, Perfect Fools
  • Producer
    Hannah Bradford, Perfect Fools
  • Planner
    Petter Träff, Perfect Fools
  • Design Director
    Mattias Mattisson, Perfect Fools
  • Technical Director
    Tony Sajdak, Perfect Fools
  • Developer
    Mikael Palm, Perfect Fools
  • Creative Director
    Canan Yasar, Obeya
  • Projektledare
    Linda Burill, Obeya
  • PR-Strateg
    Maria Hazard, Obeya
  • PR-Konsult
    Hanna Sandström, Obeya
  • Regissör
    Jesper Ei Karlsson, Slutet Är Nära
  • Marketing Manager
    Emma Yderbo, Halebop
  • Digital Media Specialist
    Elin Bengtsson, Halebop