Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Nominerade: Cigarette Buttcoin

**Problem:**
Varje år slängs 1 miljard fimpar på marken i Sverige. Nedskräpning med ett högt pris för både miljön och Malmö stad. En fimp kan inte bara förorena hela 2 liter vatten med mikroplaster, tungmetaller och cancerframkallande kemikalier. Den är 20 gånger dyrare att plocka upp än allt annat skräp, och står för 62 % av allt som slängs på våra gator och torg.

**Nyckelinsikter:**
Fimpar är så värdelösa att många inte ens ser det som skräp. Så att fimpa mot marken är rutin.

**Lösning:**
Malmös rökare behövde känna att det var värt att deala med fimparna på rätt sätt, och därför myntades Buttcoin. En kryptisk valuta som förvandlade Malmös gator till ett 77 kvadratkilometer stort börsgolv och uppmuntrade till beteendeförändring.

300 soptunnor och 100 nya stolphängda askkoppar folierades, geotaggades och omvandlades till ”ashtrading points”, där man kunde minea Buttcoins på en webbapp utvecklad tillsammans med svenska greentechföretaget &Repeat.

Miningen bestod av positionsverifiering genom QR-koder och en AI, tränad på att känna igen och godkänna varje fimp. På webbappen kunde användarna även se sina stats, jämföra sig med andra och läsa mer om initiativet utifrån vad individer
förlorar på fimpnedskräpningen.

Kampanjen inleddes av en teaserfas med kryptiskt content på TikTok inför lansering. Under 8 veckor kunde sedan Malmöborna tävla om att få växla sina Buttcoins mot riktig krypto (Ethereum). Efter detta presenterades resultatet på
webbappen som en informativ förlängning.

**Resultat:**
Att låta Malmös rökare tjäna 800 Buttcoins genom att fimpa rätt, istället för att riskera en bot på 800 kr för att slänga fimpar på marken, gav stor utdelning för individen, staden och miljön.

Vi lyckades skapa en mätbar beteendeförändring med vårt innovativa och värdeskapande återvinningssystem som tog ett litet skräp på största allvar.
* 61 % fler cigarettfimpar slängdes på rätt sätt.
* 61,3 kg cigarettfimpar insamlades, alltså hela 219 721 fimpar som annars hade hamnat på gatan.
* 439 442 liter havsvatten räddades från tungmetaller, mikroplaster och cancerframkallande kemikalier.
* En potentiell mediaräckvidd på 55 932 652.
* Men även icke-rökare antog utmaningen. Vinnaren av det stora kryptopriset mineade otroliga 1 369 600 Buttcoins genom att plocka upp och växla in 1 279 cigarettfimpar från Malmös gator.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Rebecca Grimshorn, BBDO
  • Copywriter
    Elin Wikberg, BBDO
  • Art Director
    Lina Brunzell, BBDO
  • Copywriter
    Ulrika Hammarlund, BBDO
  • Strategic Planner
    Mathilda Brådhe, BBDO
  • Business Lead
    Petter Dahlskog, BBDO
  • Creative Lead
    Karl Arildsson, BBDO
  • Art Director & Fotograf
    Simon Söder, BBDO
  • Designer
    Linn Persson, BBDO
  • Designer/Motion Designer
    Anders Nikka, BBDO
  • UX/UI-designer
    Henrik Mark, BBDO
  • Praktikant UX/UI-design
    Markus Bucat, BBDO
  • PR Lead
    Linnea Nordström, BBDO
  • Media Lead
    Allex Olsson, BBDO
  • Digital Marketing Coordinator
    Cecilia Kneck Holgersson, BBDO
  • PR & Social Media Strategist 
    Mathilda Rodin, BBDO
  • Digital Growth Manager
    Kevin Gullstrand, BBDO
  • Project Lead
    Cecilia Elmerson, BBDO
  • Creative Director
    Markus Bjurman, BBDO
  • Business Director
    Ilias Ioannidis, BBDO

  • Ilias Ioannidis, BBDO
  • Kommunikatör
    Elina Carlstein, Malmö stad
  • Renhållningssamordnare
    Jessica Persson, Malmö stad

  • Jessica Persson, Malmö stad
  • Co-founder and CEO
    Tor Espen Steinvik, &Repeat
  • Co-founder and Project Lead
    Mikael Berglin, &Repeat
  • Product/Tech Lead
    Daniel Lidö, &Repeat
  • Back-end developer & Dev-Ops
    Nermin Delic, &Repeat
  • Front-end developer
    Ognjen Jukanovic, &Repeat
  • Full-stack developer
    Dino Pelic, &Repeat

  • Dino Pelic, &Repeat
  • 3D Artist
    Viktor Alexandersson, Viktor Alexandersson

  • Viktor Alexandersson, Viktor Alexandersson
  • Production Company
    Attraction Film of Sweden