Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Nominerade: Craft Beer

Förutsättningar
Hösten 2023 skulle Craft lansera sin nya sko, Pure Trail, under världens största trail-lopp, UTMB Mont Blanc. De ville göra något som skulle engagera målgruppen på plats och samtidigt stärka Crafts varumärke.

Nyckelinsikter
Det finns en inneboende friktion mellan träning och alkohol, men trots det har post-run-ölen blivit en ritual inom löparkretsar. Det är ett sätt att fira efter ett lopp, slappna av med vänner efter träning, eller koppla av efter en långrunda på helgen.

Lösning
Craft har alltid som mål att optimera allt de gör. Så, för att lansera den ultimata trail skon, tog vi därför fram den ultimata post-run-ölen: Craft Beer. En klassisk lager, med extra tillsatta mineraler och vitaminer. Specialbrygd med allt som kroppen behöver för att återhämta sig efter ett långt lopp.

Resultat
Ölen lanserades på UTMB där den fick stor uppmärksamhet och delades flitigt på sociala medier. Den blev även omnämnd av ett gäng tidningar, sajter och influencer-konton inom löpning. Och alla 3000 öl på plats dracks upp!

Craft Beer fick så pass mycket uppskattning att företaget nu bestämt att ölen kommer att delas ut vid varje lopp som Craft sponsrar.

Arbetsgrupp

  • Head of Brand
    Niklas Moberg, Craft Sportswear
  • Product & Marketing Director
    Daniel Högling, Craft Sportswear
  • Go to Market Manager
    Michaela Winkler, Craft Sportswear
  • Account Director
    Ewa Edlund, Forsman & Bodenfors
  • Creative/Art Director
    Karl Risenfors, Forsman & Bodenfors
  • Creative/Art Director
    Julia Holtback Yeter, Forsman & Bodenfors
  • Creative/Designer
    Martin Joelsson, Forsman & Bodenfors
  • Planner
    Daniel Sjöstrand, Forsman & Bodenfors
  • Illustratör
    Emil Gradén, F&B Studios
  • Fotograf
    Rasmus Brandin, F&B Studios
  • Billdale
    Bryggeri