Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Nominerade: For your F*cking Freedom

RFSU säljer kondomer, glidmedel och sexleksaker – så mycket vet de flesta i Norden. Men det får inte direkt fler att välja RFSU:s produkter framför de nya konkurrenterna. Glidmedel som glidmedel, eller?

Faktum är att RFSU AB bildades med det enda syftet att finansiera förbundets arbete för mänskliga och sexuella rättigheter. Så varje gång du köper ett glidmedel från RFSU går överskottet tillbaka till dig, och mot en bättre värld. Detta ville RFSU lyfta fram för att stärka sin ledande position på den nordiska marknaden.

Vår uppgift var alltså att skapa en manifestfilm med produktfokus och engagera alla i hela Norden, i ett kommunikationslandskap där man knappt får visa eller prata om sex. Vår lösning blev att belysa produkterna som de politiska hjältar de faktiskt är, och hantverksmässigt göra det till en så stor grej som det faktiskt är – utan att låta risken för censur begränsa oss.

Med element av film, 3D, animation och illustrerade lager skapade vi ett dynamiskt universum med syftet att trollbinda tittaren kring berättarens tydliga budskap. Tittaren tas på en resa från ökad medvetenhet till stoltheten av en medhjälpare, genom olika världar av hantverksmässig lekfullhet och fingertoppskänsla. Här syftar varje detalj till att stärka djupet och kraften i budskapet.

Filmen krossade alla förväntningar med 3x högre engagemang än genomsnittet (totalt: +92%). Med det uppnådde filmen sitt syfte, då 66 % gillade varumärket mer, och 22 % blev mer intresserade av att köpa RFSU:s produkter. Den totala räckvidden landade på 47,9 miljoner i ett område med knappt 27 miljoner människor.

Arbetsgrupp

  • Regissör
    Marcus Lundin, Valtech RADON
  • Executive Creative Director
    Magnus Klang, Valtech RADON
  • Creative Director
    Isak Landaboure Lengholm, Valtech RADON
  • Executive Producer
    Erik Skånmyr Hero, Valtech RADON
  • Art Director
    Gustaf Anker Söderman, Valtech RADON
  • Art Director
    Kalle Lund, Valtech RADON
  • Producent
    Klara Sundström, Valtech RADON
  • Producent
    Love Karlsson, Frilans
  • Production Manager
    Mårten Melinder, Frilans
  • Klippare
    Petrus Lidbeck, Valtech RADON
  • Motion Designer
    Fredrik Dimrå, Valtech RADON
  • Motion Designer
    Leo Köhler, Valtech RADON
  • Illustratör
    Andreas Knutsson, Valtech RADON
  • Head of Craft
    Kristina Robing Nyberg, Valtech RADON
  • Copywriter
    Olivia Widmark, Valtech RADON
  • Copywriter
    Marcus Pettersson, Valtech RADON
  • Copywriter
    Paula Backman, Valtech RADON
  • PR Creative
    Nathalie Folkeryd, Valtech RADON
  • Head of strategy
    Lukas Rose, Valtech RADON
  • Media strategist
    Olivia Schütz, Valtech RADON
  • Account Director
    Johanna Linander, Valtech RADON
  • Senior Strategic Project Manager
    Jacob Norrby, Valtech RADON
  • DOP
    Mika Aberra, Frilans
  • Motion Designer
    Kevin Olberg, Frilans
  • Illustratör
    Johan Alenius, Frilans
  • Sound
    Edvard Saare, Frilans
  • Music
    Baby Toretellini, Frilans
  • Music
    Eirik Røland, Frilans
  • Sound design
    Red Pipe, Frilans
  • CEO
    Annika Jerveland, RFSU AB
  • Head of brand and communication Nordic
    Anette Otterström, RFSU AB
  • Brand Manager Norway & Denmark
    Pål Hansen, RFSU AB
  • Brand Manager Finland
    Maria Tyynelä, RFSU AB
  • Brand Manager Sweden
    Tobias Leander, RFSU AB
  • Kommunikationschef RFSU Förbundet
    Carl Osvald, RFSU AB
  • Sexualupplysare
    Pelle Ullholm, RFSU AB
  • Nordic Marketing Manager
    Christina Gjerulf Branting, RFSU AB
  • Social Content Creator
    Hanna Wikström, RFSU AB