Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Nominerade: Rewilding Mode

Vi älskar våra gräsmattor, dom är gröna och sköna att gå och leka på. Tyvärr besitter gräsmattor en väldigt dålig egenskap – det finns ingen plats för pollinatörer att arbeta eller vila på vilket leder till minskad biologisk mångfald. Idag består 30% av alla gröna ytor i städer av just gräsmattor, vilket betyder att massutrotningen av pollinerare är ett globalt problem som kräver lokala insatser.

Idén är lika enkel som ambitiös, att skapa Europas största naturreservat – en gräsmatta i taget. Rewilding Mode är världens första funktion av sitt slag. En unik innovation som använder GPS-data till att automatiskt kalkylera storleken på din gräsmatta, och sedan lämna 10% oklippt så att både växtlighet och pollinatörer får en fristad där dom kan frodas. Rewilding Mode skickades ut som en uppdatering till 150.000 robotgräsklippare och aktiveras med ett enda knapptryck i appen.

Innovationen lanserades med hjälp av en emotionell film där vi får lära oss mer om gräsmattans inverkan på våra pollinerare. Och resultatet lät inte vänta på sig, med över 200 artiklar och 218 miljoner i reach uppmärksammade Rewilding Mode problemet med mångfald i trädgårdar och vad som kan göras för att vända trenden. Robotorna har i nuläget skapat zoner världen över som resulterar i över 267,000 kvm yta tillägnad pollinatörerna. En siffra som stiger för varje dag som går.

Rewilding Mode är ett både en kommunikationsidé samt en innovationsutveckling där kunden får vara hjälten och gräsklipparen verktyget. Rewilding Mode visar hur enkelt det kan vara att göra skillnad, omdefinierar hur den perfekta gräsmattan ska se ut och skapar fysiska zoner världen över så att pollinerare återigen ska kunna röra sig i våra städer.

Arbetsgrupp

  • Creative Director
    Petter Lublin, Prime Weber Shandwick
  • Art Director
    Fredrik Moberg, Prime Weber Shandwick
  • Copywriter
    Kasper Moss, Prime Weber Shandwick
  • Creative
    Brett Simon, Prime Weber Shandwick
  • Creative
    Erik Tell, Prime Weber Shandwick
  • Executive Creative Director
    Carl Jannerfeldt, Prime Weber Shandwick
  • Client Lead
    Josefina Bergström, Prime Weber Shandwick
  • Project Manager
    Sara wenkel, Prime Weber Shandwick
  • Agency Producer
    Renée Lorenius, Prime Weber Shandwick
  • Integrated Media Specialist
    Daniel Wahlström, Prime Weber Shandwick
  • Global PR Manager
    Karin Tångstedt, Husqvarna
  • Communications & Content Director
    Jonas Eklöf, Husqvarna
  • Vice President Marketing EPAC
    Jenny Fischer-Toivo, Husqvarna
  • Global Brand and Communications Manager
    Johanna Englert, Husqvarna
  • Senior Manager Digital Marketing
    Johannes Karlsson, Husqvarna
  • Product Manager Automower® Connect & Smart Home
    Linda Lindqvist, Husqvarna
  • CEO/Executive Producer
    Tilde Franzén, Giant & Toys
  • Director
    Filip Tellander, Giant & Toys