Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Nominerade: Ronald McDonald Hus Roblox

Baserat på den fristående och ideella stiftelsen Ronald McDonald Barnfonds mission, lanserade vi världens första Ronald McDonald Hus i den virtuella spelplattformen Roblox. Huset finns till för att allvarligt sjuka barn ska kunna umgås med sina vänner under en svår tid, oavsett var deras vänner är, eftersom forskning visar att närhet till vänner kan påskynda barnens tillfrisknande.

Huset i Roblox designades och byggdes baserat på önskemål och idéer från barnen som bor på Ronald McDonald Hus runtom i Sverige. Det är ett säkert, virtuellt lekrum för läkande där svårt sjuka barn kan träffa andra i samma situation och bjuda in sina vänner till en spelvärld som är deras egen. Familjerna som bor på husen är där i långa perioder, ofta långt bort från sin hemort.

Huset i Roblox invigdes med ett digitalt event där Sveriges största Roblox-stjärnor, Yumi och Tomu, gick med barnen på röda mattan, tog selfies ihop, utforskade huset, spelen och lekte lekar.

Spelvärlden uppdateras kontinuerligt baserat på idéer från barnen, det senaste tillskottet är ett racingspel med minst sagt fantasifulla bilar.

Samtliga barn som bor på Ronald McDonald Hus får ett välkomstkit som innehåller koden som gör att de får tillgång till deras egna spelvärld i Roblox. Kitet innehåller även merch baserat på spelvärlden och vykort för att bjuda in vännerna som är kvar hemma.

Initiativet lanserades med en stor integrerad kampanj för att öka förtroendet för, och donationerna till, välgörenheten:
Förtroendet för Ronald McDonald Barnfonds arbete ökade med +21%, tänkbarheten att donera ökade med +20%, donationerna steg med hela +29% och initiativet har hittills fått över 2 200 barn att för en stund glömma sjukdom och leka tillsammans med gamla och nya vänner.

Arbetsgrupp

  • CCO
    Andreas Dahlqvist, NORD DBB
  • Projektledare
    Jens Welin, NORD DBB
  • Projektledare
    Jesper Andersson, NORD DBB
  • Produktionsledare
    Stina Nyberg, NORD DBB
  • Copywriter
    Petter Dixelius , NORD DBB
  • Art Director
    Joel Ekstrand, NORD DBB
  • Grafisk Formgivare
    Daniel Liljas, NORD DBB
  • Webbdesigner
    Daniel Johansson, NORD DBB
  • PR Strateg
    Frida Rosenqvist, NORD DBB
  • Community Manager
    Emmy Björkman, NORD DBB
  • Content Creative
    Mira Ekman, NORD DBB
  • Content Creative
    Mirjana Stanisic, NORD DBB
  • Strateg Sociala Medier
    Sara Dastory, NORD DBB
  • Digital Produktionsledare
    Victor Söderblom, NORD DBB
  • Digital Projektledare
    Christoffer Åhlund, NORD DBB

  • Christoffer Åhlund, NORD DBB
  • Generalsekreterare
    Lisa Palm Danielsson, Ronald McDonald Barnfond
  • Marketing Director
    Staffan Ekstam, McDonald's
  • Brand Manager
    Susanne Rydjer, McDonald's
  • Marketing Manager
    Sofie Lager, McDonald's
  • Media & Customer Experience Manager
    Michaela Bognäs, McDonald's
  • Digital Campaign Manager
    Johan Tennbäck, McDonald's

  • Johan Tennbäck, McDonald's
  • Regissör
    Farzad Farzaneh, Giant & Toys
  • Exekutiv Producent
    Christian Rehnfors, Giant & Toys
  • Producent
    Cyndie Vintilescu, Giant & Toys
  • Fotograf
    Daniel Takacs, Giant & Toys
  • Byråproducent
    Mattias Yngwe, John Hichens, HOUSE Agency

  • Mattias Yngwe, John Hichens, HOUSE Agency
  • CEO
    Erik Londré, Karta
  • COO
    Tony Barnes, Karta
  • Procejt Lead
    Michael Fuxberg, Karta
  • Creative Lead
    Callum Trevitt, Karta
  • Program Lead
    Zakary Wilson, Karta
  • 3D Artist
    Harry Hartwell, Karta
  • Programmer
    Rodrigo Simoes, Karta
  • 3D Artist
    Layla Naseer, Karta

  • Layla Naseer, Karta
  • Client Director
    Robert Aras, Prime Weber Shandwick
  • Senior Manager
    Hanna Dahlborg, Prime Weber Shandwick
  • Client Director
    Hildegaard Rodirquez, OMD Sweden
  • Client Manager
    Klas Tejning, OMD Sweden