Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Nominerade: Solen

Det gamla Slakthusområdet i Stockholm byggs om och får nytt liv. Michelin-kockarna Adam Dahlberg och Albin Wessman (Adam & Albin) är de första som slår upp en restaurang i området.
Det ligger i utkanten av staden och det rör sig i princip inga människor här på kvällen. Restaurangen behöver därför på kort tid bli en destination, även för folk som bor i Stockholm.

Vårt uppdrag är att ta fram restaurangens namn, inredning och visuella identitet.

Adam & Albins vision är en restaurang inspirerad av deras resor till Los Angeles; en kulinarisk blandning av Italien, Mellanöstern, Mexiko och Kalifornien. De kulturella referenserna drar åt alla möjliga håll, men resultatet ska ha ett sammanhållet uttryck och en egen röst.

Efter en del research kom vi fram till en väldigt enkel insikt:
Kalifornien, Italien, Mellanöstern och Mexiko ligger i samma klimatzon. De har samma relation till Solen, under vilken maten odlas, tillagas och njuts.

Idé:
Hylla Solen och maten som krafter som förenar människor och kulturer, och gör Solen till en destination.
Restaurangen blir ett runt rum, influerat av Solen och planeternas omloppsbanor. Menyerna gestaltar Solens strålar. Personalkläder hyllar kulturer som slås samman genom Solens mat. Och vår skylt lyser gul som Solen.

Att göra inredningen till en del av identiteten – och den grafiska formen till en del av inredningen – har varit en strategi för att skapa fototillfällen, och ge så många gäster som möjligt en anledning att dela upplevelsen på sociala medier.

Responsen har överskridit allas förväntningar. Sedan öppningen i April 2023 har Solen haft 52 000 bokade gäster. Det innebär ett snitt på 200 bokningar per kväll. (Vissa lördagar har Solen 450 bokade gäster.) Och då räknar vi inte drop in-gäster, som kan vara så många som 200 per kväll.
Det är en otrolig framgång, med tanke på at restaurangen bara har 143 sittplatser.

”Har du varit på Solen?”
”Vi har bokat bord på Solen.”
”Efter konserten drar vi till Solen.”
”Ses på Solen.”

Solen blev en destination.

Arbetsgrupp

  • Art Director, Grafisk formgivare, Illustratör
    Daniel Carlsten
  • Arkitekt
    Andreas Bozarth Fornell, Specific Generic 
  • Arkitekt
    Maja Bernvill, Specific Generic 
  • Arkitekt
    Helene Amundsen, Specific Generic 
  • Arkitekt
    Tove Lundgren, Specific Generic 
  • Copywriter
    Adam Springfeldt
  • Webbutvecklare
    Simon Wallström
  • Fotograf
    Malin Fränberg, Matbyrån
  • Fotograf
    Philip Nordin, Matbyrån