Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Nominerade: The Transition Hot Dog

Pressbyrån önskade utmana både konsumenter och bransch till mer hållbara val. Samtidigt ville varumärket stärka sin egen koppling till hållbarhet och nytänkande då associationerna driver både prispremie och viljan till att handla.

Få produkter är lika ikoniska i Pressbyrån-sortimentet som varmkorven. Vad passade då bättre än att använda den som en illustration för den matresa vi alla behöver göra?

**Transition Hot Dog - en världsunik lösning**
50/50%-blandningar och varianter för att minska köttätandet är inget nytt. Däremot har ingen lyckats ta fram en korv som sömlöst går från 100% kött i ena änden, till 100% vegetariskt i den andra. Det är svårt produktionstekniskt, vilket gjorde att vi fick ett nej hos nästan samtliga producenter på marknaden. Ända tills vi träffade Peas of Heaven, som delade vår vision och hittade en unik lösning.

**Utgå från det vardagliga**
I Pressbyråns varumärkestracker syns tydligt att hållbarhet blir allt viktigare för att påverka var målgruppen väljer att handla och hur mycket de är beredda att betala. Genom att göra något helt nytt med en av Pressbyråns mest välkända, men också mest traditionella produkter skapade vi positiv hållbarhetsuppmärksamhet till en väldigt låg kontaktkostnad - samtidigt som vi bevisade Pressbyråns genuina engagemang rörande hållbarhet.

**Resultat**
The Transition Hot Dog såldes i 15 utvalda butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö under v. 37-38. Trots en i princip obefintlig mediebudget lyckades vi tack vare smart PR-arbete nå en observation på 26% i målgruppen, som dessutom gillade vad de såg. Likingen var hela 71% och budskapsförståelsen 79%!

Det här skapade positiva effekter för varumärket. Pressbyråns association till hållbarhet ökade med 10%-enheter (eller 22%) och liknande positiva siffror visar kopplingen till Pressbyråns andra nycklel-attribut - nytänkande.

I fem tuggor I fem hjälpte The Transition Hot Dog kunderna att börja äta lite mer hållbart!

_Källa: Kampanjmätning via Dynata samt Reitans löpande varumärkestracking_

Arbetsgrupp

  • Creative Director
    Joakim Khoury, Åkestam Holst NoA
  • Copywriter
    Adam Reuterskiöld, Åkestam Holst NoA
  • Art Director
    Patrik Reuterskiöld, Åkestam Holst NoA
  • Creative
    Andreas Karlsson, Åkestam Holst NoA
  • Creative
    Noah Bramme, Åkestam Holst NoA
  • Planner
    Patrik Lundberg, Åkestam Holst NoA
  • Copywriter
    Petter Nylind, Åkestam Holst NoA
  • Art Director
    Hugo Wallmo, Åkestam Holst NoA
  • PR
    Rosanna Hagald, Åkestam Holst NoA
  • Motion Designer
    Pellen Wegler, Åkestam Holst NoA
  • Motion Designer
    Ville Askelöf, Åkestam Holst NoA
  • Production Designer
    Matilda Lindkvist, Åkestam Holst NoA
  • Account Director
    Natalie Pehar N'doye, Åkestam Holst NoA
  • Account Director
    Lisa Voltaire, Åkestam Holst NoA
  • Account Manager
    Linda Bryttmar, Åkestam Holst NoA
  • Account Manager
    Lova Waters, Åkestam Holst NoA
  • Account Manager
    Bella Lagerquist, Åkestam Holst NoA
  • Production Manager
    John Müllersdorf, Åkestam Holst NoA
  • Marknad och kommunkationschef
    Lennart Schultz, Pressbyrån PBX /Reitan Convenience Sweden
  • Content Manager
    Gabriella Matheny, Pressbyrån PBX /Reitan Convenience Sweden
  • PR
    Harris Lukeman, Pressbyrån PBX /Reitan Convenience Sweden
  • Kampanjansvarig
    Jonna Quistbergh, Pressbyrån PBX /Reitan Convenience Sweden
  • Film producer
    Julia Andersén, Bsmart
  • Post Production
    Christian Björnerhag, Bsmart
  • 3D Artist
    Jesper Hallin, 3D Rabbits Foot Studio
  • Producer
    Sara Sundgren, 3D Rabbits Foot Studio
  • Creative lead
    Robert Fernstedt, 3D Rabbits Foot Studio
  • Prodction
    Peas of Heaven
  • Mediabyrå
    Carat