Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Är du Klaus-Heidi?

Genom att sälja drömmen om Berlin snarare än det billiga Berlin, ville Lufthansa stärka sina aktier på denna konkurrensutsatta och pris-fokuserade rutt. Med svenskarnas välkända förkärlek till staden som grund erbjöd vi ett nytt liv i Berlin inkl. biljett, lägenhet, språkkurs med mera: allt betalt av Lufthansa. För att vinna behövde du bevisa att du verkligen ville bli Berlinare och det gjorde du genom att juridiskt byta namn till Klaus-Heidi, en hen-vänlig sammanslagning av två tyska förnamn. Utmaningen lanserades i en integrerad kampanj, men utan köpt media. Klaus-Heidi skapade rubriker i bl.a. Economist, Spiegel, Huffington Post, AFP och Russia Today. Kampanjen fick 235 miljoner impressions och stod för 25 % av Lufthansas mentions i sociala medier globalt. 42 svenskar mellan åldrarna 19 och 67 bytte namn. 41 Klaus-Heidis fick ett personligt silver-kort med 60 000 poäng som tröst. Vinnaren Klaus-Heidi Andersson från Fjugesta fick ett officiellt välkomnande av Berlins borgmästare.

Arbetsgrupp

  • AD-assistent
    Oskar Pernefeldt
  • Art Director
    Daniel Mencák, Joakim Khoury, Patrik Pagréus
  • Copywriter
    Daniel Vaccino, Jens Thelfer
  • Creative Director
    Fredrik Simonsson, Magnus Jakobsson
  • Designer
    Martin Runfors
  • Executive Creative Director
    Jerker Fagersström
  • Formgivare
    Tor Westerlund
  • Fotograf
    Johannes Berner, Mikael Göthage
  • Ljud
    Plop Produktion AB
  • Musik
    Lasse Sander
  • Originalare
    Olle Bergholtz
  • Planner
    Christoffer Mård
  • Postproduktion
    Online Artist - Johannes Gustavsson
  • PR-konsult
    Simon Strand
  • Producent
    Executive Producer - Stefan Falk, Film producer - Mattias Coldén
  • Produktionsledare
    Katarina Bäcklund, Katarina Mohlin
  • Projektledare
    Charlotte Lusiak
  • Redigerare
    Harris Badic
  • Regissör
    Kalle Haglund
  • Repro
    Christian Björnehag
  • Technical Director
    Fabbe Andersson
  • Telecine
    Smoke & Mirrors
  • Uppdragsgivare
    Magnus Engvall
  • Webbutvecklare
    Alexander Ekman, August Björnberg