Är du Klaus-Heidi?

Kategori: PR
År: 2014
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: Lufthansa

Genom att sälja drömmen om Berlin snarare än det billiga Berlin, ville Lufthansa stärka sina aktier på denna konkurrensutsatta och pris-fokuserade rutt. Med svenskarnas välkända förkärlek till staden som grund erbjöd vi ett nytt liv i Berlin inkl. biljett, lägenhet, språkkurs med mera: allt betalt av Lufthansa. För att vinna behövde du bevisa att du verkligen ville bli Berlinare och det gjorde du genom att juridiskt byta namn till Klaus-Heidi, en hen-vänlig sammanslagning av två tyska förnamn. Utmaningen lanserades i en integrerad kampanj, men utan köpt media. Klaus-Heidi skapade rubriker i bl.a. Economist, Spiegel, Huffington Post, AFP och Russia Today. Kampanjen fick 235 miljoner impressions och stod för 25 % av Lufthansas mentions i sociala medier globalt. 42 svenskar mellan åldrarna 19 och 67 bytte namn. 41 Klaus-Heidis fick ett personligt silver-kort med 60 000 poäng som tröst. Vinnaren Klaus-Heidi Andersson från Fjugesta fick ett officiellt välkomnande av Berlins borgmästare.


Arbetsgrupp

AD-assistent
Oskar Pernefeldt

Art Director
Daniel Mencák, Joakim Khoury, Patrik Pagréus

Copywriter
Daniel Vaccino, Jens Thelfer

Creative Director
Fredrik Simonsson, Magnus Jakobsson

Designer
Martin Runfors

Executive Creative Director
Jerker Fagersström

Formgivare
Tor Westerlund

Fotograf
Johannes Berner, Mikael Göthage

Ljud
Plop Produktion AB

Musik
Lasse Sander

Originalare
Olle Bergholtz

Planner
Christoffer Mård

Postproduktion
Online Artist - Johannes Gustavsson

PR-konsult
Simon Strand

Producent
Executive Producer - Stefan Falk, Film producer - Mattias Coldén

Produktionsledare
Katarina Bäcklund, Katarina Mohlin

Projektledare
Charlotte Lusiak

Redigerare
Harris Badic

Regissör
Kalle Haglund

Repro
Christian Björnehag

Technical Director
Fabbe Andersson

Telecine
Smoke & Mirrors

Uppdragsgivare
Magnus Engvall

Webbutvecklare
Alexander Ekman, August Björnberg


Andra vinnare i kategorin