En stressfri julkampanj

Kategori: Integrerat
År: 2019
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: Clas Ohlson
Byrå: King

I den här kampanjen var målet att tala om ett ämne som berör människor runt jul och samtidigt få sagt att Clas Ohlson är one-stop-shop för allt du kan tänkas behöva inför julen. För att sticka ut i bruset under jul valde vi att välja ett negativt ämne som många kan känna igen sig i, julstressen. Vi tog fram sägningen ”God stressfri jul” som kommunikationen landade i.

I film uppmanade vi våra konsumenter att ha en God stressfri jul genom att ändra texten på en klassisk jullåt. ”Have yourself a merry little Christmas” blev ”Have yourself a merry stressfree Christmas”. Kortare produktnära filmer förklarade att en lösning på julstressen var att hitta alla julklappar på Clas Ohlson.

God stressfri jul tog sig även in i butik. Vi skapade mindfullness-versioner av våra allra mest hetsiga jullåtar och spelade dem i butikerna. Låtarna togs även ut som radio, som ett album på spotify och som youtubefilmer.

Budskapet låg även till grund för all butikskommunikation.


Arbetsgrupp

Copywriter, King
Christoffer Dymling

Art Director, King
Linnea Gardefjord

Art Director, King
Jesper Stein

Projektledare, King
Pernilla Berg

Produktionsledare, King
Åsa Slättegård

Formgivare, King
Calle Cassel

Strateg, King
Per Wilson

Planner, King
Michaela Wehtje

Planner, King
Casper Broomé

Executive Creative Director, King
Frank Hollingworth

Kundansvarig, King
Sunit Mehrotra

Group Marketing Manager, Clas Ohlson
Jeff Jacket

Regissör, Indio
Adam Berg

Producent, Indio
Jimmy Wåhlin

Exekutiv producent, Indio
Johan Lindström

Postproduktion, Swiss

Musik, Music Super Circus

Byråproducent, Always Frank
Johan Svensson

Byråproducent, Always Frank
Peter Sarhammar

PR, Post Sthlm
Patrik Sundberg

Creative Director, King
Christoffer Dymling

Musiker, Smiley Smiles
Nick Malmeström

Musiker, Smiley Smiles
Andreas Grill


Andra vinnare i kategorin