Hembakat är bäst

År: 2011
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: IKEA

Det är svårt att få folk exalterade över vitvaror. Saker som fläktar, kylskåp och microvågsugnar.

Men pratar man istället om allt härligt man kan göra med vitvaror så lyssnar folk. Saker som mandelkubb, hallongrottor och prinsesstårtor.

Därför drog vi igång kampanjen ”Hembakat är bäst”.

Navet i kampanjen var en bakbok (med vitvaror i). Och den fick mer uppmärksamhet än vi hade kunnat drömma om. Artikar skrevs i allt ifrån Svenska Dagbladet här i Sverige till New York Magazine i USA. Uppskattningsvis har kampanjen nått över 40.000.000 personer, världen över.

Utan att IKEA spenderat en krona i media.


Arbetsgrupp

Art Director
Staffan Lamm, Christoffer Persson

Copywriter
Fredrik Jansson, Anders Hegerfors

Fotograf
Agent Bauer / Carl Kleiner

Planner
Tobias Nordström

Produktionsledare
Ewa Edlund

Projektledare
Susanna Fagring

Retusch
Factory Forsman & Bodenfors / Henrik Lagerberg

Uppdragsgivare
Joel Idén

Övrigt
Stylist: Evelina Bratell, Förlag: Title Books


Andra vinnare i kategorin