Hur hetero

Kategori: Interaktivt
År: 2010
Valör: Diplom
Uppdragsgivare: Stockholm Pride

How hetro banner och how hetro site:

Stockholm Pride har hittills haft teman som främst berört HBT-världen (homo-, bi- och transpersoner). Årets tema “Hetero” däremot riktade sig även till heterosexuella eftersom det lyfte fram hur heteronormen får konsekvenser för oss alla. (Heteronormen är samlingsordet för samhällets förväntningar på hur du “ska” vara som man eller kvinna).

För att nå utanför den egna HBT-communityn och även få till en dialog med alla heteros, behövde vi få dem att känna sig delaktiga i årets tema och diskussion.

Vi konstruerade ett hetronormativt test med frågan “How hetro?”. Testet går ut på att man får sin spellista på Spotify “scannad” på typiska och icke-typiska heteronormativa artister. Därefter får man svaret på hur pass “hetero” man är. Kategoriseringen av artister i testet gjordes utifrån den rådande hetronormen. Syftet var att få människor att reflektera över alla oskrivna regler som finns över hur en “riktig” kvinna och man ska vara.

Vi gjorde även en sajt som analyserar ditt Twitter-konto baserat på dina 200 senaste inlägg och gör därefter en bedömning hur pass gay eller straight du är, vilket illustrerar hur tätt knutet enkla ord är till föreställningar kring både kön och sexualitet.

Syftet var att få människor att reflektera över alla oskrivna regler som finns över hur en “riktig” kvinna och man ska vara.


Arbetsgrupp

Art Director
Lars Bæcklund, Yvan Archimbaud

Copywriter
Monica Born, Kalle Åkestam

Creative Director
Martin Cedergren

Designer
Ellinor Bjarnolf

Produktionsledare
Bella Lagerquist

Projektledare event
Caroline Weinberg

Uppdragsgivare
Claes Nyberg, Jessica W Sandberg

Web director
Paul Collins

Produktionsbolag
Thomson Interactive / River Cresco


Andra vinnare i kategorin