Quattro Coaster AR

Kategori: Hantverk
År: 2019
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: POL Oslo
Byrå: DVA Studio

Ur Audis slogan “vorsprung durch technik” skapade vi quattro coaster där man för första gången får uppleva en sömlös övergång från ett medium till ett annat. Från en traditionell TV-reklam till en mobil-app

Kampanjen består av en 45-sekunders reklamfilm och en AR-app. I slutet av reklamfilmen triggas augmented reality-effekten, TV-rutan krossas, en Audi Q5 flyger ut och landar i användarens rum. Effekten ligger kvar i rummet även efter att reklamfilmen är slut.

Då kan bilen placeras ut var man vill. Man kan titta närmare på den, både interiört och exteriört, i miniatyrstorlek på ditt skrivbord, eller i full skala på din uppfart. Roligast av allt kanske är att man även kan bygga en bilbana med möjlighet att testköra Quattro-seriens senaste bilar, genom skiftande årstider och landskap.

Det som gör det här projektet världsunikt i sitt slag är kombinationen av tv-mediet och mobilen på ett helt nytt sätt. Testa AR-funktionen genom att scanna reklamfilmen från 00:30 in i filmen.


Arbetsgrupp

Executive Producer, DVA Studio
Anna Adamson

Producer, DVA Studio
Johan Ansterus

Creative Director, DVA Studio
Bo Gustafsson

Technical Director, DVA Studio
Thomas Söderlund

Client Director, DVA Studio
Jessica Thorelius

Director, DVA Studio
Christoffer von Ries

Account Manager, POL Oslo
Emma Gyllenbreider

Account Director, POL Oslo
Kjetil Botten Skogly

Art Director, POL Oslo
Thorbjørn Ruud

Copywriter, POL Oslo
Petter Bryde

Designer, POL Oslo
Ole-Jakob Bøe Skattum


Andra vinnare i kategorin