The Great Phone Swap

Kategori: Event
År: 2014
Valör: Silverägg
Uppdragsgivare: Sony Mobile

Uppdraget var att marknadsföra nya Xperia Z på Way Out West. En utmaning då WoW är ett starkt iPhone-fäste. För att få publiken att verkligen ifrågasätta sitt smartphone-val ville vi inte bara exponera Xperia Z, utan även sätta den i händerna på dem. Vi utgick från två insikter.

1. Festivalappen används mycket.
2. iPhones laddar ur snabbt.

Genom ett samarbete med WoW-appen kunde vi nå användare vars batterier höll på att ladda ur. Dessa fick ett meddelande om att de kunde ladda mobilen gratis hos Sony. Där kunde de dessutom låna en ersättningstelefon, en Xperia Z.

Xperian överraskade sedan med mat, dryck och give aways från b la Weekday. Ett antal exklusiva treats slumpades också ut; biljetter till WoW 2014, meet n’ greets med artister samt möjlighet att se konserter från scen.

För att folk skulle fokusera på, och upptäcka, Xperias överlägsna kamera, uppmanade vi dem att dela bilder i sin Instagram-feed med #phoneswap. Vinnarna fick möjlighet att "swap for good" – till en Xperia Z.


Arbetsgrupp

Art Director
Jonas Wittenmark

Copywriter
Jimmy Hellkvist, Tobias Carlson

Creative Director
Tobias Carlson, Jonas Wittenmark

Designer
Mattias Nordenham

Executive Creative Director
Gustav Martner

Motion Graphics
David Forss, Daniel Svärd

Produktionsledare
Axel Widén

Projektledare
Karin Branmark

Övrigt
Account director: Therese Olander


Andra vinnare i kategorin