Guldägget Zoomar in på uppdragsgivarna

I en samtalsserie fördjupar sig Diana Uppman i hur uppdragsgivarna bakom årets Guldägg tänker kring sina vinnande bidrag. Hur köper man kreativitet, vilket resultat ger det och hur får man till ett drömsamarbete mellan byrå och kund? 

Intro – Nicole Vianna, KOMM

Del 1 – Jonas Lundquist, Com Hem

Diana Uppman bjuder in Com Hems marknadsdirektör Jonas Lundquist till ett samtal om bidraget Above & Beyond som belönades med Guldägg i kategori Hantverk för “Above and beyond”. Jonas berättar om Com Hems kommunikativa vändning och den strategiska förflyttningen som ägt rum mot bakgrund av ett nytt premiumutbud. En förflyttning som burit frukt i form av hårda nyckeltal och goda försäljningsresultat. Dessutom ger han insyn i samarbetet med Rune Milton som resulterade i ett skickligt hantverk med en svindlande kreativ höjd. 

Del 2 – Martin Ringqvist, Oatly Department of Mind Control

Diana Uppman möter Martin Ringqvist, som belönades med Guldägg i kategori Kortare filmer för filmen “Var smak har sin tid”. I intervjun berättar han om filmen som egentligen inte skulle blivit av, reflekterar över saker man gjorde förr och pratar om faran med ett inifrån och ut-perspektiv. Han berättar också om en annorlunda bolagsstruktur, vetorätt, förtroende och medarbetare som kan vända upp och ner på allt. 





Del 3 – Carl Åström, Rekryteringsmyndigheten

Diana Uppman samtalar med Carl Åström, Kommunikationsansvarig på Rekryteringsmyndigheten som vann ett Guldägg för bidraget “Mönstringslinsen” i kategori Digitalt. I detta samtal får vi veta mer om hur man når rätt målgrupp och får spridning på sitt budskap. Hur såg samarbetet med byrån Familjen ut och vilken respons fick Mönstringslinsen? Vilka utmaningar finns i det informationsuppdrag som en myndighet besitter?





Del 4 – Anna Haxne, SAS

Diana Uppman intervjuar Anna Haxne, ansvarig för produktutveckling på SAS som vann Guldägg i kategori förpackningsdesign. Hon tar oss med på resan fram till ett helt nytt koncept tillsammans med Tjoget. Resultatet är cocktails som med sin lekfulla förpackning (och smak!) tagit både resenärer och personal med storm. Hon berättar om dryckestester över molnen och om hur SAS klev utanför sin comfort zone. Anna reflekterar över de förutsättningar som behöver finnas på plats för ett lyckosamt samarbete mellan två starka varumärken och en byrå. 

Del 5 – Daniel Schröder, Burger King 

Diana Uppman möter Daniel Schröder, Marknadschef på Burger King, som vann ett Guldägg för bidraget “50/50” i kategori Aktivering. De dyker ned i hur det långa samarbetet med byrån INGO Sthlm har utvecklats och lett fram till flerfaldigt belönade och framgångsrika kampanjer, både nationellt och internationellt. 

I detta uppriktiga samtal får du höra om hur en lustfylld och kreativ idé, byggd på en stark insikt kan utveckla verksamheten hos uppdragsgivaren, vikten av stöd från den egna personalen och vilka komponenter som är önskvärda för ett lyckat och affärskritiskt samarbete.

Del 6 – Fredrik Kullberg, Apotek Hjärtat

Diana Uppman möter Apotek Hjärtats marknadschef Fredrik Kullberg som belönades med Guldägg i kategorierna Aktivering och Integrerat för bidraget “A Hard Pill To Swallow”. Under samtalet lyfter Fredrik insikter i arbetet med den medicincocktail som har satt ljuset på läkemedelsindustrins baksidor och miljöpåverkan. Fredrik delar sin dröm om större transparens inom industrin och delar öppenhjärtigt med sig av grundförutsättningarna som behövs för att vara modig. Dessutom presenterar han de tre viktigaste egenskaperna som enligt honom krävs för ett lyckosamt byråsamarbete. 

Del 7Lennart Schultz, Pressbyrån & 7-Eleven, Reitan Convenience Sweden AB

Diana Uppman träffar Pressbyrån & 7-Elevens kommunikationsansvariga Lennart Schultz, som belönades med två Guldägg för VIKTIGT MEDDELANDE TILL ALLMÄNHETEN i kategori Audio och Om världen inte får se i kategori Annonsering. Lennart berättar om det viktiga arbetet med frågor om pressfrihet, bilder som förändrat opinionen och förklarar kampanjen som hijackade Hesa Fredrik. Han ger oss detaljer om ett trepartssamarbete och berättar om en byrålåda fylld med kreativa idéer som väntar på rätt tajming. 

 Del 8 – Veronica Espmark, Cancerfonden

Diana Uppman intervjuar Cancerfondens marknadschef Veronica Espmark, som vann Guldägg i kategori Längre Filmer för När livet vänder. Veronica ger oss en inblick i det viktiga arbetet för att färre ska drabbas och fler ska överleva cancer. Hon pratar om kommunikationens avgörande roll och vikten av att inte tumma på något i kampen mot cancer. Om Rosa bandet kampanjen som slog insamlingsrekord och om de viktigaste egenskaperna en byrå bör besitta för ett framgångsrikt samarbete. 

Del 9 – Andreas Dahlqvist, NORD DDB Stockholm och Christoffer Rönnblad, McDonald´s

Diana Uppman möter McDonalds nordiska marknadsdirektör Christoffer Rönnblad och Andreas Dahlqvist, kreativ chef på DDB, som tillsammans kammade hem ett Guldägg i kategori Utomhus för Billboard Hotels. Christoffer och Andreas pratar om sitt samarbete och ett historiskt kommunikationsskifte som bevisar att investeringar i kreativ kommunikation verkligen ger effekt. Ett generöst och varmt samtal om vikten av ömsesidig respekt, förtroende och en öppen dialog som framgångsfaktorer i ett byrå-kund samarbete.

Del 10 – Sophia Lindholm och Karl Risenfors, Forsman & Bodenfors

I det sista avsnitten i serien möter Diana Uppman byrån bakom Volvo Cars framgångssaga. Under samtalet berättar Sophia Lindholm och Karl Risenfors, art directors på Forsman & Bodenfors om ett unikt och långt samarbete som bl a resulterade i Guldägg i kategori Innovation för The E.V.A. Initiative. De delar med sig av insikter från initiativet som uppmärksammade den ojämlika säkerheten i bilindustrin och avslöjar hur en guldgruva av data ledde fram till en lösning som nu tillgängliggjorts för resten av världen. Under samtalet både lyfter de värdet av och visar genom sitt arbete hur kommunikation kan spela en avgörande roll och på riktigt göra skillnad.