Guldskrift!
Språket är en av människans äldsta och viktigaste uppfinningar. Med ord kan vi inte bara väcka känslor – vi kan dela idéer, påverka, förklara och förändra. Ändå började reklamvärlden under 90-talet glömma bort just detta. Bilder tog över mer och mer, och texten trängdes undan. Något som även märktes i Guldägget.
Några vägrade acceptera att orden skulle tystna.
En av dem var copywritern Lars Forsberg, som fortsatte att skriva texter med samma envisa optimism som får varje dagstidning att komma ut dag efter dag.
Det var därför ingen tillfällighet att de tre ledande dagstidningarna, Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten och Sydsvenskan (i samråd med Reklamförbundet) bestämde sig för att göra något åt Guldäggets trendiga obalans. För att stärka textens ställning i reklamen instiftade de ett specialpris: Guldskrift, ett pris som hyllar det välskrivna ordet, den egna rösten och förmågan att skapa reklam som både når fram och berör.
Att Lars Forsberg blev den allra första vinnaren var ingen slump. Han hade redan länge kämpat för att visa att svensk reklam kan vara något mer än yta – att den kan vara intelligent, relevant och mänsklig.
Guldskrift skapades för att ord spelar roll. Och för att bra text förtjänar guld.
Och detta är lika aktuellt idag.
Inlämningen till Guldskrift är öppen. Deadline 24 februari kl.15.00. Ni kan skicka in ert bidrag och vara med och tävla här –> https://lnkd.in/e_MibEHK