Vad är Guldägget och varför finns det?

Guldägget är Sveriges äldsta och största kommunikationstävling. Den startade 1961 och har sedan dess vuxit och blivit en allt bredare tävling som nu täcker in det mesta som kan kallas kommunikation.

Guldäggets syfte är att höja den kreativa standarden och därmed föra svensk kommunikation framåt.

Vi gör det genom att lyfta fram det bästa, mest nyskapande och smartaste.

Vi gör det genom att vara en naturlig plattform för en ständigt pågående diskussion om hur vi i Sverige kan bli ännu bättre på att kommunicera. Hur vi kan få ännu fler att engagera sig i samhällsproblem, pensionssparande eller en ny chokladkaka med mintsmak.

Och vi gör det genom att inspirera och ge mod till alla som arbetar med kommunikation. Så att alla anstränger sig lite till för att våra uppdragsgivare ska få uppleva hur avgörande god kommunikation kan vara.

Vi gör det genom att lyfta fram det bästa, mest nyskapande och smartaste.


Hur fungerar Guldägget?

Guldägget drivs och genomförs av Sveriges Kommunikationsbyråer.

Guldäggstävlingen belönar bidrag som är producerade i Sverige och är uppdelad i 15 kategorier: Annonsering, Audio, Digitalt, Direkt, Event, Film, Förpackningsdesign, Hantverk, Identitetsdesign, Innovation, Integrerat, Mobilt, Onlinefilm, PR och Utomhus.

Priserna – Guldäggen, Silveräggen och Diplomen – utses av en jury som består av 50 jurymedlemmar inklusive en juryordförande.

Juryn ska ta hänsyn till följande kriterier vid bedömningen av tävlingsbidragen:

Vinnarna koras på Guldäggsgalan som arrangeras varje år kring påsk, därav namnet. På galan delas även fem specialpriser ut:


Läs mer om Guldägget

Här hittar du mer information om Sveriges viktigaste reklamtävling.