Är kreativiteten hotad i jakten på kortsiktiga resultat? Nyligen varnade Rory Sutherland från Ogilvy för att branschen befinner sig i krisläge på grund av att den har blivit för besatt av jakten på kortsiktig effekt, i stället för att långsiktigt fokusera på kreativitet.
Faktum är att kreativitet är bra för affärerna! Enligt IPA Effectiveness Databank ger kreativt belönade kampanjer 11 gånger högre ROI än de som inte belönats i kreativitetstävlingar, och företag som utsetts till Cannes Lions Creative Marketer of the Year snittar 3,5 gånger i börsvärde än sina konkurrenter på lång sikt.
Den flitigt citerade duon Les Binet och Peter Field slår i The Long and Short of It också fast att rationella marknadsföringsstrategier endast ger kortsiktiga resultat. I det långa loppet är det den emotionella kommunikationen som vinner, bygger varumärkeskännedom och skapar framgång och därmed lönsamhet.
I vår nya, underbart snabbrörliga, optimerande och hypermediala värld är det lätt hänt att bli lite kortsiktig. Det är därför hög tid att stå på barrikaderna inte bara för en digital transformation, utan också för en kreativ sådan. För i motsats till vad många tror bryr vi oss visst om effekt. Snart är det åter dags att belöna Sveriges mest effektiva kommunikation.
Kreativitet är en gyllene affär.