Varje år uppmärksammar Pressbyrån världsdagen för pressfrihet för att påminna om att det fria ordet aldrig kan tas för givet. I en tid där allt fler journalister världen över tystas i deras jakt på sanningen är frågan om pressfrihet viktigare än någonsin. En av dessa journalister är Dawit Isaak. Dawit har varit fängslad och tystad längre än någon annan journalist i världen. Under de 21 åren som har gått har många försök gjorts för att befria honom, men utan framgång. Varje år växer tystnaden kring hans situation och utgör ett direkt hot mot yttrandefriheten. På Pressfrihetens Dag samarbetade därför Pressbyrån med Reportrar utan gränser för att belysa frågan.
För att påminna allmänheten, och engagera journalister, till att fortsätta kämpa för det fria ordet valdes en oväntad och medvetet kontroversiell lösning. Med hjälp av AI-teknik kombinerat med över 36 000 ord från tidigare publicerade, samt censurerade, artiklar signerade Dawit Isaak återskapade vi hans journalistiska röst och publicerade en artikel för att uppmärksamma vikten av pressfrihet. En artikel som Expressen dessutom valde att publicera som redaktionellt innehåll på Pressfrihetens dag.
**Artikeln granskades kontinuerligt av Dawits familj och journalister som är mycket bekanta med hans texter och hans journalistiska arbete.**
Dawits situation kräver mer än enbart ett engagemang hos allmänheten. Vi behövde få journalisterna att vakna. Därför valde vi en kontroversiell åtgärd inom journalistiken – att använda AI-teknik för att skriva en artikel i en fängslad journalists namn. Vilket visade sig fungera, då Expressen valde att själva publicera artikeln i hans namn, med en tillhörande krönika från biträdande chefredaktör Karin Olsson som motiverade deras val.
Att använda AI-teknik för att skriva en artikel i en fängslad journalists namn kräver stor aktsamhet. Därför var vi noga med att kontinuerligt låta artikeln granskas och godkännas av Dawits familj och kollegor som är bekanta med hans texter för att med säkerhet publicera en text som hade kunnat vara skriven av Dawit själv.
Kampanjen nådde 55% av den svenska befolkningen över 16 års ålder. Kampanjen fick uppmärksamhet och plockades upp av en av Sveriges största dagstidningar och Sveriges Radio. Kampanjens webbplats fick även besökare från över 30 olika länder, inklusive nationer som är rankade bland världens sämsta när det gäller pressfrihet, som Irak, Sudan och Jordanien.