Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Absolut flavored portfolio re-design

En djärv och artistisk
re-design av det smaksatta sortimentet.

”Det här projektet är den största re-design som vi någonsin har genomfört”säger Anna Kamjou, designansvarig på Absolut. Målet är att ge Absoluts kunder en design som de aldrig har upplevt tidigare. Designen visualiserar smakernas olika energi och hyllar att varje Absolut smak är extraordinär.

För att lyckas med detta bröt vi helt med kategorin som oftast avbildar frukter. Vi såg inte på ingredienserna som objekt utan fördjupade oss istället i myter och symboler knutna till smaken. En druva är inte en druva utan en symbol för sofistikation. Essensen av detta gestaltades sedan genom ett förhållningsätt inspirerat av Absoluts konstarv. Varje tolkning fick ett artistiskt liv. Vi stängde av datorerna och utmanade oss själva genom att anta en konsthantverksmässig approach. Varje flaska designades för hand för att fånga den rätta energin, för att därefter produceras på ett tekniskt avancerat sätt av ett
glasbruk för att säljas på en global marknad.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Patrik Gebhardt, Jesper Klarin
  • Ateljéassistent
    Björn Norrlander, Carl Åhlenius
  • Creative Director
    Mattias Lindstedt
  • Designer
    Dag Forsberg
  • Fotograf
    Erik Undéhn, Agent Sylvie
  • Kundansvarig
    Jonas Andersson
  • Original Artwork
    Produktionsdesign, Destrito
  • Produktionsledare
    Frida Frisén, Camilla Sand
  • Projektledare
    Ted Carlström, Simon Kamras
  • Uppdragsgivare
    Magnus Hammarskjöld, Global Manager Marketing, Caroline Mörnås, Global Manager Design Strategy