Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 >

Abused Emojis

Bidragsbeskrivning:
Abused Emojis skapades för att få fler barn att våga prata om övergrepp och svåra känslor, utan att behöva sätta ord på situationen. Appen innehåller 15 emojis som föreställer barn som blivit drabbade av våld eller lever i utsatthet. Den installeras som ett extra emoji-tangentbord i mobilen och finns tillgänglig för både iOS och Android. Abused Emojis var både ett konkret verktyg att kommunicera med och en kampanj för att få barn att våga kontakta Bris vid problem eller övergrepp. Bris kommunicerade appen direkt till barn som var i kontakt med dem, på deras sajt, i chatten i sina sociala mediekanaler, i möten och telefonsamtal. Kombinerat med ett samarbete med nätverket Go Snap nådde kampanjen efter bara några dagar över en miljon användare på Instagram. Efter en vecka var Abused Emojis den tredje mest nedladdade appen i Sverige (före Instagram, YouTube och Facebook).

Arbetsgrupp

  • Creative Director
    Petter Ödeen
  • Art Director
    Erik Dagnell, Sebastian Smedberg
  • Copywriter
    Per Forssberg
  • Interactive Art Director
    Mattias Alfborger, William Löthman
  • Produktionsledare
    Malin Boustedt
  • Projektledare
    Andreas Engstrand
  • Formgivare
    Beatrice Sztanska
  • IOS Developer
    Olof Sjölund
  • Repro
    BT Repro
  • Motion Director
    Robin Lidbom
  • Originalare
    Carola Edlund
  • PR
    Garbergs
  • Kommunikationschef
    Silvia Ernhagen