Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Abused Emojis

Bidragsbeskrivning:
Abused Emojis skapades för att få fler barn att våga prata om övergrepp och svåra känslor, utan att behöva sätta ord på situationen. Appen innehåller 15 emojis som föreställer barn som blivit drabbade av våld eller lever i utsatthet. Den installeras som ett extra emoji-tangentbord i mobilen och finns tillgänglig för både iOS och Android.

Kampanjen hade tre syften:
1. Ge barn ett verktyg att kommunicera med.
2. Få barn att kontakta Bris vid problem eller övergrepp.
3. Påminna vuxna om Bris viktiga roll.

Kampanjen utformades för att få genomslag i nationell och internationell media. Lanseringen skedde strategiskt i samband med att Apple släppte nya multietniska emojis. Tack vare gedigen PR-bearbetning, en enkel instruktionsvideo och ett välarbetat press-kit nådde vi barn-, familje-, tech-, och nyhetsmedier både globalt och nationellt. Kampanjens totala mediavärde uppskattas till över 140 miljoner kronor.

Arbetsgrupp

  • Creative Director
    Petter Ödeen
  • Art Director
    Erik Dagnell, Sebastian Smedberg
  • Copywriter
    Per Forssberg
  • Interactive Art Director
    Mattias Alfborger, William Löthman
  • Produktionsledare
    Malin Boustedt
  • Projektledare
    Andreas Engstrand
  • Formgivare
    Beatrice Sztanska
  • IOS Developer
    Olof Sjölund
  • Motion Director
    Robin Lidbom
  • Originalare
    Carola Edlund
  • Kommunikationschef
    Silvia Ernhagen
  • Chef Insamling & Sponsring
    Helén Tibblin
  • Repro
    BT Repro
  • PR
    Garbergs