Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 >

Abused Emojis

Bidragsbeskrivning:

Abused Emojis skapades för att få fler barn att våga prata om övergrepp och svåra känslor, utan att behöva sätta ord på situationen. Appen innehåller 15 emojis som föreställer barn som blivit drabbade av våld eller lever i utsatthet. Den installeras som ett extra emoji-tangentbord i mobilen och finns tillgänglig för både iOS och Android.

Kampanjen hade tre syften:
1. Ge barn ett verktyg att kommunicera med.
2. Få barn att kontakta Bris vid problem eller övergrepp.
3. Påminna vuxna om Bris viktiga roll.

Intensivt PR-arbete och samarbeten med influencers i sociala medier gav en tredjeplats på App Store redan efter en vecka (före bland annat Instagram, YouTube och Facebook). Kampanjen fick dessutom stöd av tidningsannonsering, utomhusreklam, digitala skärmar på landets tågstationer, affischering i skolor, samt DR till månadsgivare och medlemmar. Under kampanjperioden ökade Bris antalet nya kontakter med 56%.

Arbetsgrupp

  • Creative Director
    Petter Ödeen
  • Art Director
    Erik Dagnell, Sebastian Smedberg
  • Copywriter
    Per Forssberg
  • Interactive Art Director
    William Löthman, Mattias Alfborger
  • Produktionsledare
    Malin Boustedt
  • Projektledare
    Andreas Engstrand
  • Formgivare
    Beatrice Sztanska
  • IOS Developer
    Olof Sjölund
  • Motion Director
    Robin Lidbom
  • Originalare
    Carola Edlund
  • PR
    Garbergs
  • Uppdragsgivare, Kommunikationschef
    Silvia Ernhagen
  • Uppdragsgivare, Chef Insamling & Sponsring
    Heléne Tibblin
  • Repro
    BT Repro