Skyddar du dig med kuken?
Faktum är (tyvärr) att allt för många svenskar gör det. Och därmed står helt oskyddade mot digitala brott.
Och där kommer SSF Stöldskyddsföreningen in. Sedan 1934 har man arbetat med säkerhetsfrågor för att skapa ett tryggare samhälle. Under de senaste åren med ett allt större fokus på att minska risken för svenskar att utsättas för digitala bedrägerier. Phishing, nätfiske och spoofing är bara några ord som många tvingats lära sig den hårda vägen när digitala brott ökat lavinartat i Sverige. Hundratusentals människor drabbas varje år, något som skulle kunna förhindras.
Målet med kampanjen var att öka kännedomen om att SSF nu arbetar mot digitala brott och få fler människor att tänka sig att vända sig till SSF för att få hjälp. Detta gjorde vi genom att exempelvis uppmärksamma fler om lösenord som ”kuken” är alldeles för enkelt att räkna ut för den som vill komma åt människors uppgifter. En undersökning gjord av internetstiftelsen visade nämligen att lösenord som ”12345”, ”hejhej” och ”kuken” toppade listan på de vanligaste lösenorden i Sverige.
Genom att förvandla dåliga lösenord till engagerande kommunikation fick vi allmänheten och flera av landets största medier att diskutera digital säkerhet. Lösenordskampanjen nådde till och med in till firummet Spanarna i P1, där den inspirerade till en av veckans spaningar.
Och viktigast av allt – vi lyckades ta ett första steg för att sätta SSF på kartan inom digital brottslighet. Kopplingen mellan SSF och digital brottslighet ökade med hela +97% för de som har sett kampanjen och 57% av de som sett kampanjen kan tänka sig att kontakta SSF för att få hjälp med digital brottslighet.