Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Är du säker på ditt lösenord?

Skyddar du dig med kuken?

Faktum är (tyvärr) att allt för många svenskar gör det. Och därmed står helt oskyddade mot digitala brott.

Och där kommer SSF Stöldskyddsföreningen in. Sedan 1934 har man arbetat med säkerhetsfrågor för att skapa ett tryggare samhälle. Under de senaste åren med ett allt större fokus på att minska risken för svenskar att utsättas för digitala bedrägerier. Phishing, nätfiske och spoofing är bara några ord som många tvingats lära sig den hårda vägen när digitala brott ökat lavinartat i Sverige. Hundratusentals människor drabbas varje år, något som skulle kunna förhindras.

Målet med kampanjen var att öka kännedomen om att SSF nu arbetar mot digitala brott och få fler människor att tänka sig att vända sig till SSF för att få hjälp. Detta gjorde vi genom att exempelvis uppmärksamma fler om lösenord som ”kuken” är alldeles för enkelt att räkna ut för den som vill komma åt människors uppgifter. En undersökning gjord av internetstiftelsen visade nämligen att lösenord som ”12345”, ”hejhej” och ”kuken” toppade listan på de vanligaste lösenorden i Sverige.

Genom att förvandla dåliga lösenord till engagerande kommunikation fick vi allmänheten och flera av landets största medier att diskutera digital säkerhet. Lösenordskampanjen nådde till och med in till firummet Spanarna i P1, där den inspirerade till en av veckans spaningar.

Och viktigast av allt – vi lyckades ta ett första steg för att sätta SSF på kartan inom digital brottslighet. Kopplingen mellan SSF och digital brottslighet ökade med hela +97% för de som har sett kampanjen och 57% av de som sett kampanjen kan tänka sig att kontakta SSF för att få hjälp med digital brottslighet.

Arbetsgrupp

  • Copywriter
    Simon Lublin, Åkestam Holst NoA
  • Art Director
    Martin Noreby, Åkestam Holst NoA
  • Art Director
    Joakim Khoury, Åkestam Holst NoA
  • Strategist
    Frida Norén, Åkestam Holst NoA
  • Client Director
    Maria Von Holst, Åkestam Holst NoA
  • Business Director
    Jenny Kaiser, Åkestam Holst NoA
  • Account Director
    Bella Lagerquist, Åkestam Holst NoA
  • CCO
    Magnus Jakobsson, Åkestam Holst NoA
  • Formgivare
    Anna Forsberg, BKRY NoA
  • Motion Designer
    Eskil Lundberg, BKRY NoA
  • Webbutvecklare
    Fredrik Lindh, BKRY NoA
  • Webbutvecklare
    Kalle Peterz, BKRY NoA
  • Motion Designer
    Lamin Cassama, BKRY NoA
  • Producent
    Sarah Frey, BKRY NoA
  • Produktionsledare
    Katarina Söderholm, BKRY NoA
  • Produktionsledare
    TinTin Algö, BKRY NoA
  • CMO
    Pia Hjelt, SSF Stöldskyddsföreningen
  • CMO
    Anna Stark, SSF Stöldskyddsföreningen
  • Webb Manager
    Erik Nielsen, SSF Stöldskyddsföreningen
  • Growth Marketer
    Natalie Forslind, SSF Stöldskyddsföreningen
  • Rådgivningschef
    Per Klingvall, SSF Stöldskyddsföreningen