Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Askul

Askul är ett snabbt växande Japanskt postorderföretag. Askul erbjuder mer än 18 000 produkter med leverans inom 24 timmar inom hela Japan och inom 8 timmar i de stora städerna. Postorder servicen erbjuder en stor mängd olika produkter som möbler, stationery, datorer med tillbehör, mat, sjukvårdsprodukter, kläder samt hemelektronik.

I utbudet finns en rad kända märken, men tolv procent utgörs av egna produkter. Designuppdraget har varit att formge dessa varor: sedan 2005 har 50-60 olika förpackningar till bland annat limstift, kopiatorpapper och batterier tagits fram. Förpackningarna måste locka till beställning och därför vara pedagogiskt visuella så beställaren snabbt förstår vad det rör sig om för produkt. Tydlighet betyder ökad försäljning. Nyckeln har blivit att hitta avläsbara symboler som gör produkten synlig: t.ex. storleksmarkeringarna (1–4) på batterierna, dropparna på
våtservetterna, radhöjden (6–7 mm) på anteckningsböckerna och så vidare. I formen har vi förenklat och skalat bort onödiga detaljer men lagt till en lustfylld men framförallt funktionell form.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Stockholm Design Lab
  • Creative Director
    Stockholm Design Lab