Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Avicii x You

Avicii är en av världens största artister. Men för några år sedan var han en anonym amatörproducent som skapade musik från sitt sovrum. När Universal Music bad oss skapa en global kampanj för honom, höll vi kvar vid den mentaliteten.

Med kampanjen Avicii X You ville vi skapa riktigt engagemang, något mer än bara en like, play eller delning. Vi ville få folk att anstränga sig och skapa en slutprodukt som kunde få ett eget liv även efter kampanjen. Så, vi lät sovrumsproducenter världen över samarbeta med Avicii i skapandet av hans nästa singel.

Resultat blev världens största musiksamarbete – huserat på aviciixyou.com. Ett 6 veckor långt kollaborationsexperimentet styrt av stjärnan själv genom videohälsningar, intervjuer, blogg och twitterkonto.

Totalt samlades 13 000 bidrag från mer än 4000 personer i 140 olika länder in. Den slutgiltiga låten ”X You” har vid dags datum spelats mer än 25 000 000 gånger, visats 3,3 miljoner gånger på Youtube och nu senats nominerats för en grammis.

Arbetsgrupp

  • Copywriter
    Samuel Sweetman
  • Creative Director
    Victor Köhler, David Dworsky
  • Kundansvarig
    Philip Marthinsen
  • PR-konsult
    Louise Ljungberg
  • Regissör
    Amanda Nordlöw , Einar Bodström
  • Technical Director
    Daniel Winberg
  • Uppdragsgivare
    Niklas Twetman, Ash Pournouri
  • Varumärkesstrateg
    Henrik Evrell
  • Övrigt
    Carl Vernersson