Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Barnsliga Rättigheter

SOS Barnbyar ville utforma ett nytt kommunikationskoncept med glädje i centrum, där barnen stod i fokus. De ville undvika att skapa ännu en kampanj som visar barn i sårbara situationer. I stället var målet att skapa något som barn själva kunde känna igen sig i och bli stärkta av. Den här filmen är lanseringsfilmen för konceptet som vi tog fram: Barnsliga Rättigheter.

Barndomen ska handla om enkla saker. Att få springa snabbt och fritt. Att få sin teckning beundrad av en vuxen. Att se storheten i en vattenpöl och att ha någon man tycker om som kramar om en – i vått och tort. Det kan tyckas självklart och nästan barnsligt, men det som är en självklarhet för vissa barn är inte det för andra. Här föddes insikten som formade konceptet. Vi insåg att det är när barn känner sig trygga som de vågar vara genuint barnsliga.

Med den insikten visste vi också hur vi ville gestalta konceptet i film. Vi ville utmana förväntningarna på välgörenhetsfilmer genom att använda det vanliga greppet som den här typen av filmer brukar ha, men ge den en positiv vändning mot hopp och barnslighet.

Lösning
Tanken bakom det nya konceptet var att ta barnets perspektiv på allvar, eftersom det bara är i en trygg barndom som det barnsliga verkligen får blomstra. Filmen blev startpunkten för konceptet “Barnsliga Rättigheter”, ett annorlunda och hoppfullt koncept i en ganska likriktad kategori.

Barndomen kan vara svår ibland, och den kan göra ont. Därför vill vi kämpa för det som gör barnens liv lättare, och det som gör det onda lite mindre ont. Vi kämpar för, och skyddar allt det som gör en barndom till en barndom. Ja, alla de där stora och små höjdpunkterna i livet.

Filmens syfte är att påminna vuxenvärlden om det stora och små sakerna som betyder så mycket i barns liv. Men också de behov som höjer deras livskvalitet på lång sikt.

Berättandet är helt och hållet gjort utifrån barnens perspektiv. Vi befinner oss inte i vuxenvärlden; vi är i barnens värld. Det ger filmen ett kraftfullt budskap som inte går ut på eller är beroende av att visa barn i utsatthet. För om du för en stund får se världen från barnens perspektiv, kan det också öka förståelsen för deras behov. Rätten att få hitta på ett eget språk, till exempel, verkar kanske barnsligt, men det är ett litet bevis på tryggheten som barn upplever när deras grundläggande behov tillgodoses.

Resultat
Hela 38% av sveriges befolkning hade någon gång sett kampanjen. Vidare uppfattas kampanjen som lättförtåelig av 76%, och väcker intresse nästan 60%.

Arbetsgrupp


  • Klas Tejning, OMD Sweden
  • CCO
    Andreas Dahlqvist , NORD DDB
  • Copywriter
    Viktor Einarsson , NORD DDB
  • Art Director
    Teodor Nosbel Fjäll , NORD DDB
  • Senior Client Director
    Per Jalderborg , NORD DDB
  • Senior Client Manager
    Carin Sandström, NORD DDB
  • Final Art
    Ylva Höckerlind , NORD DDB

  • Ylva Höckerlind , NORD DDB
  • Agency Producer
    John Hichens , House

  • John Hichens , House
  • Marknads- och kommunikationschef
    Karin Cassinger , SOS Barnbyar
  • Projektledare Marknad och kommunikation
    Josefin Ennersfors , SOS Barnbyar

  • Josefin Ennersfors , SOS Barnbyar

  • Josefin Ennersfors , SOS Barnbyar
  • DOP/Dir 
    Eldon Van Aswegen, Moolighting
  • Producent
    Suzanne Currie , Moolighting