Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Björn Borg say´s Da!

UPPDRAG
Visa solidaritet med HBTQ-rörelsen i Ryssland.

UTFÖRANDE
Ryssland och dess president Vladimir Putin har nyligen fått internationell kritik för att ha antagit en lag som förbjuder “propaganda för icke-traditionella sexuella relationer”, även känt som antigaylagarna. Svenska modemärket Björn Borg har en lång tradition av att stödja HBTQ-människor. För att visa vår solidaritet så öppnade vi en webbutik på www.bjornborg.ru. I webbutiken såldes enbart underkläder i regnbågens färger. Samtidigt smög vi in en annons i The Moscow Times där underkläderna, precis som i webbutiken, låg sorterade i regnbågens färger.

RESULTAT
Tilltaget fick uppmärksamhet i sociala medier omgående, med tusentals tweets som spred och hyllade Björn Borg. Kort därefter började internationella medier rapportera. Australiensiska public service-kanalen ABC sände ett 30 sekunder långt inslag om Björn Borgs intåg i Ryssland. Men viktigast av allt, vi har tagit ansvar för den värld vi vill leva i.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Lotta Mårlind, Johan Wilde
  • Copywriter
    Sedir Ajeenah, Hampus Mattsson
  • Creative Director
    Petter Ödeen
  • Formgivare
    Jessica Carenfelt
  • Produktionsledare
    Marielle Lundqvist
  • Projektledare
    Anna Frick
  • Uppdragsgivare
    Lina Söderqvist