I oktober 2009 gjorde McDonald’s sin årliga satsning med en barnbok i varje Happy Meal. Hur skulle vi skapa engagemang och hålla intresset uppe för nionde året i rad? Det gjorde vi med utgångspunkt i insikten om att alla föräldrar vet hur svårt det kan vara att hitta på bra sagor. Det blir ogenomtänkta äventyr med fiskpinnar och prinsessor i en salig röra. PR-vinkeln av denna insikt blev en hyllning till alla knäppsagor där ute. I Sagogeneratorn som placerades på mama.nu, fick besökarna fylla i luckor i en annars färdig saga. Sagogeneratorn kunde lätt spridas via mail, twitter, facebook och bloggar.
Med PR lanserades också en ny bok om barnkonventionen, av Pernilla Stalfelt, som ingick i årets happy meal. En debattartikel om alternativa sätt att sprida kultur skrevs av samarbetspartnern Läsrörelsens styrelse. Årets uppställning av författare och illustratörer samlades till gruppfoto och deras böcker lanserades veckovis för att hålla intresset uppe under hela månaden.