Juryn motivering
Mitt i en kris bortom antaganden om vad ett tryckeri är eller kan vara, relanseras By Wind för att förena affärsidé och identitet. Detta genom att fokusera på det viktigaste: hållbarhet och kvalitet. Med egen vindkraft presenteras detta tydligt med skicklighet och humor. Relevant rörlig grafik ger liv i logotypens “Y” när den rör sig som ett rotorblad, samtidigt som logotypen lutas efter hur vinden blåser. Sammantaget används både fysisk och digital teknik för att få identiteten att leva i nuet.
Om bidraget
För att möta framtidens krav på kvalitet, specialisering och hållbarhet bestämde sig två av Sveriges (och Europas) främsta tryckerier (Göteborgstryckeriet + Danagård Litho) för att gå ihop och skapa ett unikt och heltäckande erbjudande; från konsttryck i världsklass till storformatstryck för hela miljöer, allt producerat med minimal miljöpåverkan.
Hela produktionen drivs av egen vindkraft.
Vi lät det bli grunden för både namn och identitet.
Det nya företaget döptes till By Wind. Ett namn som tar hand om det breda erbjudandet (Art Printing By Wind, Commercial Printing By Wind, Architecture Printing By Wind), och som även kan lyfta fram speciella tekniker (t ex Foil Printing By Wind) och samarbeten (t ex Bukowskis By Wind).
Eftersom vindkraften är så central, visar logotypen i realtid hur mycket det blåser vid tryckeriet och hur mycket elektricitet som genereras. Bildmärket kan konstrueras i allt från 5×5 pixlar till 5×5 lådor i wellpapp. I en värld av mock-ups, vill By Wind inspirera till produktion på riktigt. Av 3×2 meter stora ark animerade vi bildmärket på plats i tryckeriet på klassiskt blädderblocksmanér och 25 lådor på en pall arrangerades till en roterande animation. En rörelse som även påminner om tryckpressens rytmiska arbete.
Övriga designelement är utformade för att kunna ta hand om mycket information och ge energi till hela kategorin. En direkthet och attityd som ett mediahus, mer rörligt än statiskt och mer digitalt än analogt. Allt för att nå ut i alla medier och utmana en gammalmodig bild av tryckeribranschen.
2022 räcker det inte att vara Nordens främsta kvalitetstryckeri. Inte ens att vara Nordens mest miljömedvetna tryckeri. Du måste vara båda. Samtidigt.