Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 > Här är alla vinnare i Guldägget 2022 >

Cancerfondens Rosa Bandet-designer 2018

I oktober varje år genomförs Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj (insamling 2018: 84 miljoner kronor) Inför varje kampanj uppdrar Cancerfonden en designer att formge ett mönster som blir kampanjens identitet och som tar sin utgångspunkt i internationella symbolen för bröstcancer, ett rosa sidenband. 2018 gick uppdraget till Bea Szenfeld som tog ett helt nytt grepp om designen:

Genom att undersöka hur vi burit budskap genom en pin eller knapp genom åren kom jag in på betydelsen av amuletter, talismaner och hur vi människor har använt symbolik. Det var där jag hittade stegen, länken mellan jorden och himlen, mellan materia och ande, mellan de fysiska och metafysiska världarna, passagen från mörkret till ljuset. Dess symbolik går tillbaka till antikens tidiga dagar. Jag ville att det rosa bandet skulle få en andlig betydelse och skapa ett nytt uttryck till en gammal symbol. Med hjälp av duktiga producenter ändrade vi materialet från satin till papper, mitt främsta material för mina konstnärliga projekt. 815 000 band såldes under kampanjen.

Arbetsgrupp

  • Projektledare Rosa Bandet-kampanjen, Cancerfonden
    Veronica Espmark
  • PR- och pressansvarig Rosa Bandet-kampanjen, Cancerfonden
    Jenny Lilljeqvist
  • Grundare, designer och konstnär, Bea Szenfeld AB
    Bea Szenfeld
  • Kommunikationschef, Cancerfonden
    Jeanette Sundin
  • PR- och presschef, Cancerfonden
    Agnes Palinski
  • Formgivare internproduktion, Cancerfonden
    Maria Windahl
  • Produktionsledare, Cancerfonden
    Lisa Olofson