Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Click or Treat

Bidragsbeskrivning:
Halloween är en ny gastkramande säsong på Liseberg. För att uppmärksamma detta ville vi hjälpa målgruppen att skrämmas på ett överraskande sätt. Därför inledde vi ett samarbete med landets största nyhetssajt Aftonbladet.se. Vilket möjliggjorde att vem som helst kunde manipulera innehållet – och addera ett skrämsellager – på deras nöjessidor. Allt man behövde göra var att förlänga url:en på en valfri artikel med ”?bu=uu” innan man delade vidare till en kompis. Detta gjorde dels att man kunde anpassa artiklarna efter sina offers intresseområden. Men också att det funkade över tid, då man hela tiden kunde använda nya aktuella artiklar och till och med skrämma samma person flera gånger. För att kicka igång kampanjen läckte vi skrämselinstruktionerna till en liten utvald grupp på Lisebergs Facebooksida och 48 timmar senare hade närmare 10 000 personer blivit skrämda. Halloween på Liseberg lockade totalt 200 000 gäster under nio dagar – vilket var dubbelt så många som förväntat.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Andréas Silverblad
  • Copywriter
    Johan Nathell
  • Planner
    Ashkan Azadi
  • Projektledare
    Nils Rylén
  • Produktionsledare
    Marie Molander
  • Originalare
    Linda Engström
  • Marknadschef
    Robert Arvidsson
  • Kampanjansvarig
    Anna Flygare
  • Produktionsbolag
    Fully Flared
  • Creative Technology / Experience Design
    Sebastian Otarola, Johan Olsson