Nedskräpning med take away-förpackningar är ett problem i hela Sverige. Sedan 2021 har McDonald’s Sverige etablerat ett strategiskt partnerskap med Håll Sverige Rent. Det har resulterat i initiativ som involverar både personal och gäster för att göra en gemensam insats för att hålla gatorna fria från skräp. I år tog vi samarbetet ett steg längre med “Deal With The Trash”. En kampanj som belönade människor med erbjudanden på McDonald’s när de slängde sina gamla take away-förpackningar i papperskorgen när de var klara. Allt de behövde göra var att bevisa sin goda gärning i McDonald’s app med hjälp av ett AI-verktyg som var tränat att känna igen alla McDonald’s-förpackning samt offentliga soptunnor. Men nedskräpning med take-awayförpackningar är såklart ett större problem än bara McDonald’s. Därför gjorde vi det även möjligt att scanna McDonald’s två största konkurrenters skräp. Från ena dan till den andra blev konkurrenternas muggar, omslagspapper och takeaway-påsar plötsligt erbjudanden på deras största konkurrent McDonald’s, när deras skräp skannades i McDonald’s app – om man slängde det på rätt ställe såklart. Detta bidrog till att hålla ännu mer skräp borta från gatorna samtidigt som det gav största konkurrenternas gäster anledningar att besöka McDonal’s. Inte så konstigt kanske att M** och B***** K*** var inte så sugna på att nämnas i kampanjen.