Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Debattle

Bidragsbeskrivning:
Inför riksdagsvalet 2014 ville Sveriges Radio – som en del i Public Service-uppdraget – nå ut till unga väljare. Problemet är bara att de flesta unga knappt lyssnar på radio längre, och intresset för partipolitik är lägre än någonsin.

Lösningen blev att likt en trojansk häst ta sig in de kanaler där de känner sig hemma och spenderar tid.

Genom att samarbeta med satirprogrammet Tankesmedjan i P3 tog vi fram Debattle, en app som förvandlar politiskt käbbel till tunga rap-battles. Som allsmäktig DJ väljer du ut två partiledare, ger dem ett backbeat och sen är det bara att börja remixa dina egna politiska hits.

Debattle spreds snabbt i sociala medier och fick över 15 000 nedladdningar på en vecka, men framför allt fick den unga väljare att engagera sig i både politik och Sveriges Radio – och ha rätt kul under tiden.

Arbetsgrupp

  • Client Service Director
    Cecilia Steenberg Forsberg
  • ECD
    Gustav Martner
  • ECD, Art Director
    Björn Höglund
  • CD, Art Director
    Mattias Berg
  • Copywriter
    Annica Brinck
  • Producer
    Anna Persson
  • Graphic Designer
    Mattias Nordenham
  • Motion
    David Forss
  • Assisting Copywriter
    Gustav Johansson
  • Art Director
    Markus Lindsjö
  • Assisting Graphic Designer
    Kristian Hallberg
  • Biträdande kommunikationschef
    Christian Rauch
  • Varumärkesansvarig
    Johan Ljungström
  • Produktionsbolag & Apputvecklare
    Monterosa
  • Musik
    Plan 8