I samband med World No tobacco Day lanserade Non Smoking Generation parfymen Deception by Marlboro med de PR-metoder tobaksindustrin använder. Målgruppen var unga tjejer.
Kampanjen liknade vanlig tobaksmarknadsföring, men parfymen doftade med sin glamorösa förpackning destillerad fimp.
I steg ett smyglanserades parfymen i Gallerian med inbjudningar till olika modebloggare.
Snacket var igång och modebloggarna skrev om den nya Marlborodoften som snart skulle världslanseras.
I steg två bjöds nyhetsmedier till en officiell lansering då avsändaren och syftet med kampanjen avslöjades – att visa den förrädiska marknadsföringen som sker genom imagestarka kringprodukter, sponsrade fester och filmer.
Pressmeddelanden skickades ut och redaktioner kontaktades med olika nyhetsvinklar. Trots Irak-konferens och Melodifestival rapporterades om PR-tricket.
Opinionsbildare och experter inom området bearbetades och kampanjen fick beröm under en EU-konferens.
Genom att använda tobaksbolagens egna PR-metoder visade kampanjen unga tjejer att allt inte är vad det synes vara trots en glamorös yta.
Deception – bedrägeri, humbug, list, knep