Bidragsbeskrivning:
Helix är Lisebergs senaste tillskott. Det är deras största attraktionssatsning någonsin och en av världens mest avancerade och spektakulära berg- och dalbanor. Det finns egentligen bara ett problem: Köer. Långa köer. Så vad kan vi göra för våra tålmodiga gäster? Kan vi till och med göra kön till en del av attraktionen? Vi ville möta den kräsna unga målgruppen via riktad kommunikation där de känner sig allra mest hemma: i mobilen. Resultatet blev Helix Game – en mobil direktkampanj i kön till berg- och dalbanan. Spelet fungerade som en taktisk kanal med syfte att skapa förväntan kring åkupplevelsen, driva trafik till Liseberg och dessutom stimulera återbesök. Helixpremiären blev en enorm succé och över en miljon människor åkte den nya berg- och dalbanan under sommaren. Appen laddades ner över 250 000 gånger och sammanlagt umgicks målgruppen med varumärket i drygt 29 000 timmar via spelet.