Juryns motivering
Bidraget ”Den självcensurerande annonsen” vinner Guldägg för sina många bottnars skull. För sällan har vi skådat en annons med en så minutiöst planerad tajming, ett så perfekt samspel mellan ny teknik och klassisk tidningsannonsering samt ett så högt symbolvärde. Med en och samma annons har man lyckats göra en tvåstegsraket som hugger till i magen oavsett när den drabbar en. Imponerande, inspirerande —och förfärande.
Om bidraget
Den 1 januari börjar den nya spionerilagen gälla. En ändring av grundlagen som gör att viktiga fakta riskerar att utelämnas i rapporteringen, då den som uppmärksammar media på missförhållanden som berör Sveriges internationella mellanstatliga samarbeten riskerar upp till åtta års fängelse.
Ett stort steg bakåt för oberoende journalistik.
För att uppmärksamma den nya lagen och vad den faktiskt kan innebära för likväl journalister och visselblåsare som för dig som läser nyheter, gjorde vi – i samarbete med Dagens Nyheter och Bold Printing – en annons som i realtid visade ett tydligt exempel på vad den nya lagen kan medföra.
Annonsen, som gick på nyårsafton, trycktes delvis med ett speciellt framtaget bläck som bokstavligen började försvinna efter att ha lämnat pressarna. Det gjorde att budskapet förändrades och annonsen sakta censurerade sig själv.
Så lagom till att det nya året ringdes in och den nya lagen trädde i kraft, hade delar av rubriken – som tagits från ett avslöjande reportage gjort av svenska journalister under 2022 – försvunnit, och viktig information som skulle riskera att censureras med den nya lagen var inte längre kvar.
En symbol för hur det nya journalistiska landskapet riskerar att se ut framöver. Förvänta dig luckor i rapporteringen.