Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Den självcensurerande annonsen

Juryns motivering
Bidraget ”Den självcensurerande annonsen” vinner Guldägg för sina många bottnars skull. För sällan har vi skådat en annons med en så minutiöst planerad tajming, ett så perfekt samspel mellan ny teknik och klassisk tidningsannonsering samt ett så högt symbolvärde. Med en och samma annons har man lyckats göra en tvåstegsraket som hugger till i magen oavsett när den drabbar en. Imponerande, inspirerande —och förfärande.
Om bidraget

Den 1 januari börjar den nya spionerilagen gälla. En ändring av grundlagen som gör att viktiga fakta riskerar att utelämnas i rapporteringen, då den som uppmärksammar media på missförhållanden som berör Sveriges internationella mellanstatliga samarbeten riskerar upp till åtta års fängelse.

Ett stort steg bakåt för oberoende journalistik.

För att uppmärksamma den nya lagen och vad den faktiskt kan innebära för likväl journalister och visselblåsare som för dig som läser nyheter, gjorde vi – i samarbete med Dagens Nyheter och Bold Printing – en annons som i realtid visade ett tydligt exempel på vad den nya lagen kan medföra.

Annonsen, som gick på nyårsafton, trycktes delvis med ett speciellt framtaget bläck som bokstavligen började försvinna efter att ha lämnat pressarna. Det gjorde att budskapet förändrades och annonsen sakta censurerade sig själv.

Så lagom till att det nya året ringdes in och den nya lagen trädde i kraft, hade delar av rubriken – som tagits från ett avslöjande reportage gjort av svenska journalister under 2022 – försvunnit, och viktig information som skulle riskera att censureras med den nya lagen var inte längre kvar.

En symbol för hur det nya journalistiska landskapet riskerar att se ut framöver. Förvänta dig luckor i rapporteringen.

Arbetsgrupp

  • Copywriter
    Daniel Vaccino, Åkestam Holst NoA
  • Copywriter
    Petter Nylind, Åkestam Holst NoA
  • Art Director
    Hugo Wallmo, Åkestam Holst NoA
  • Creative Designer
    Sara Bellafesta, Åkestam Holst NoA
  • Creative Director
    Joakim Khoury, Åkestam Holst NoA
  • Strateg
    Sebastian Stüben, Åkestam Holst NoA
  • Strateg
    Stina Hansson, Åkestam Holst NoA
  • Praktikant/Copywriter
    Ida Nordeng, Åkestam Holst NoA
  • Praktikant/Art Director
    Linn Löfholm, Åkestam Holst NoA
  • Produktionsledare
    Caroline Sjöström, Åkestam Holst NoA
  • Produktionsledare
    John Müllersdorf, Åkestam Holst NoA
  • Projektledare
    Jesper Ander, Åkestam Holst NoA
  • Ordförande
    Erik Halkjaer, Reportrar utan gränser
  • Verksamhetsledare
    Katarina Carlsson, Reportrar utan gränser

  • Peter Öhrn, DN

  • Linda Pettersson, Bold Printing Stockholm AB

  • Per Andersson, Bold Printing Stockholm AB