Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Designtorget – Ny identitet

Bidragsbeskrivning:
När det kommer till svensk design är Designtorget ett ikoniskt varumärke. Affärsidén är att handplocka det bästa av svensk inredning, konst och design och göra det tillgängligt för den bredare massan. Sedan Designtorgets första butik öppnade 1993 har marknaden förändrats. Idag säljs svensk design hos en mängd olika aktörer – både via fysiska butiker och online. För att stå ut i det nya landskapet behövde Designtorgets identitet moderniseras. Eftersom Designtorget är en scen för design och designers var det viktigt att den nya identiteten inte överskuggade aktörerna på scenen. Samtidigt var det viktigt att den var tillräckligt stark i sin egen rätt för att kunna särskilja Designtorget från konkurrenterna. Ledstjärnan i arbetet blev Designtorgets starka designarv. Logotypen, som består av ett D och ett T, kan både vara initialer och symbolisera sortimentet. Logotypen åtföljs av ett enkelt typsnitt och ett antal noga utvalda färger. Resultatet är en modern butikskedja med stark särprägel.

Arbetsgrupp

  • Creative Director
    Thomas Kurppa
  • Strateg
    Måns Jacobsson Hosk
  • Senior Designer
    Oskar Kron
  • Produktionsledare
    Kicki Jonsson