Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Det besjälade bläcket.

I inbjudan till Guldbaggegalans 50-årsjubileum ville vi hylla de år som gått och samtidigt inspirera fler att skapa banbrytande manus och filmidéer.
Men hur skulle vi få in hela den långa, rika och spännande filmhistorien i en inbjudan?
Vi valde att mala ner rekvisita från filmhistorien och göra ett eget bläck. Ett bläck som vi tryckte inbjudan med.
Trots att filmbranschen till en början inte riktigt såg det fina i att mala ner filmens historia (Roy Andersson var en av dem som mötte oss med en talande tystnad när vi kom med förslaget) fick vi efter många samtal, besök och tjat tag i allt från manus, gamla fotografier, Tomas Alfredsons nyanser av brunt, Pernilla Augusts tacktal, kläder, smink, gamla filmrullar, lampor, anteckningar, personliga tillhörigheter och en massa annan historia som blev förevigad i bläcket.

Inbjudan skickades hem till de 2000 inbjudna tillsammans med en penna fylld med samma bläck. För att inspirera fler att fortsätta skriva på den svenska filmhistorien. På guldbaggen.se kunde man se filmen om hur bläcket gjordes.

Arbetsgrupp

  • Art Director
    Jeremy Phang
  • Copywriter
    Desiré Engström
  • Designer
    Noel Pretorius, David Drew
  • Executive Creative Director
    Rickard Villard
  • Originalare
    Jesper Kewenter, Lena Barthon
  • Producent
    Mikaela Rönnberg
  • Uppdragsgivare
    Anna Serner , Ida Kjellgren, Hanna Söderstedt