Cancerfonden är en idell organisation som är helt beroende av donationer. Inför 2024 behövde man återigen skapa ett emotionellt engagemang samt nå ut till nya målgrupper. Istället för att porträttera sjukdomen eller den sjuke har vi valt att visa relationer som blir så lidande av cancer. Något som vi bedömer är lättare för tittaren att relatera till och koppla till sitt eget liv.
“_Det blir bättre_” är en audiovisuell kampanj där Miriam Bryants låt _Sarkofag_ får utgöra soundtrack till en nyframtagen filmberättelse. Symbiosen mellan Cancerfonden och Miriam Bryant gjordes för att organiskt kunna spridas till fler målgrupper och väcka ett bredare intresse. Cancer kommer alltid olägligt och genom att försätta berättelsen under ett skede många upplevt (att bli föräldrar) var förhoppningen att stärka känslan av just cancers orättvisa och hur angeläget forskningen alltjämt är. För det finns hopp.
Filmen gick i flera olika mediakanaler. Vid premiären den 1 januari 2024 valdes att allt fokus skulle läggas på att få den här långa versionen att spridas organiskt via ett gemensamt Instagram Reel-inlägg av Cancerfonden och Miriam Bryant. Därefter bearbetades konton på plattformen att sprida filmen i sina storys. Redan efter ca en vecka hade filmen visats 1,4 miljoner gånger på plattformen. Filmen hade 51 gånger fler kommentarer och 20 gånger flera gilla-markeringar än Cancerfondens genomsnittliga inlägg.
Filmen gick i flera olika kanaler. Vid premiären den 1 januari 2024 valdes att allt fokus skulle läggas på att få den här långa versionen att spridas organiskt via ett gemensamt Instagram Reel-inlägg av Cancerfonden och Miriam Bryant. Därefter bearbetades konton på plattformen att sprida filmen i sina storys. Redan efter ca en vecka hade filmen visats 1,4 miljoner gånger på plattformen. Filmen hade 51 gånger fler kommentarer och 20 gånger fler gilla-markeringar än Cancerfondens genomsnittliga inlägg.