Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 > Nominerade Guldägget 2024 >

Diktaturkompensera

Idag uppskattas omkring hälften av världens länder vara auktoritära enligt forskningsinstitutet Varieties of Democracy(V-dem). Civil Rights Defenders är en internationell människorättsorganisation som jobbar för att motverka den utvecklingen och trygga demokratin runt om i världen.

Precis som många organisationer är CRD beroende av donationer från både privatpersoner och företag för att bedriva sin verksamhet, och julen är en viktig insamlingsperiod.

Problemet är att under julen är konkurrensen om reklamutrymmet och uppmärksamheten som allra störst, och det gäller inte minst bland välgörenhetsorganisationer. Många av dessa upplevs dessutom jobba med mer akuta frågor än CRD. I jämförelse med krig, svält och sjukdomar kan förebyggande arbete för demokrati lätt hamna i skymundan. För även om svenskarna tycker demokrati är viktigt, så är det något man ofta tar för givet, och hotet kring demokrati känns för de flesta svenskar som något som existerar långt borta från ens eget liv.

Hur skulle vi kunna sätta CRDs arbete i fokus och få demokratin att kännas som en fråga att prioritera, på ett sätt som engagerar människor och visar hur varje person faktiskt kan göra skillnad, mitt under den mest reklamintensiva tiden på året?

Vi gjorde det genom att tappa in på ett av julledighetens hetaste ämnen – julresan. 2022 spådde researrangörerna nya bättre tider efter coronakrisen. Tyvärr går hela 2 av 5 av svenskarna semesterresor till en diktatur. 2019 förlade närmre 1,6 miljoner svenskar sin semester till ett ickedemokratiskt land, och gemensamt bidrar vi med ca 1.8 miljarder i intäkter till världens diktaturer – varje år.

De senaste åren har vi vant oss vid att klimatkompensera för mindre hållbara beteenden, men trots att hållbarhetsbegreppet vidgats till att också rymma människorätt har det inte funnits något sätt att kompensera för de pengar vi stoppar i diktatorernas fickor. Tills nu.

Lösningen blev att utveckla ett verktyg som med hjälp av en unik algoritm räknar ut hur mycket man bör diktaturkompensera. Verktyget baseras på V-dem’s globala demokratiindex. Ju mer auktoritärt ett land är, resans längd, genomsnittlig dagsbudget och landets skattesats bestämmer den totala kompensationen.

Verktyget lanserades på Civil Rights Defenders hemsida, och kampanjen lanserades sedan med enheter inspirerade av resebranschen – med bilder på vita stränder och rubriker som lockar med solsken och dödsstraff.

Kampanjen blev Civil Rights Defenders mest spridda någonsin. Förutom 96% fler besökare på hemsidan hade den en total räckvidd på 35,9 miljoner, varav hela 29,5 miljoner i förtjänad räckvidd. Engagemanget spreds i allt från tusentals privatpersoners sociala medier, till branschpress som AdAge, och politiska tidskrifter som Politico.

Diktaturkompensationen skapade ett stort ökat intresse för Civil Rights Defenders som organisation, och antalet googlesökningar på organsiationen ökade med hela 148% jämfört med kvartalet innan kampanjen lanserades.

Arbetsgrupp

  • Creative Director
    Petter Lublin, Prime Weber Shandwick
  • Planner
    Lisa Ström, Prime Weber Shandwick
  • Key Account Manager
    Hanna Dahlborg, Prime Weber Shandwick
  • Project Manager
    Ella Stork, Prime Weber Shandwick
  • Designer
    Kalle Mattsson, Prime Weber Shandwick
  • Designer
    Åsa Skyttle, Prime Weber Shandwick
  • Copywriter
    Inez Härneman, Prime Weber Shandwick
  • Copywriter
    Jonas Axelson Fisk, Prime Weber Shandwick
  • Senior Media Specialist
    Daniel Wahlström, Prime Weber Shandwick
  • Junior Strategist
    Jonathan Gustafsson, Prime Weber Shandwick
  • Marketing & Campaign Lead
    Mikael Ehrlington, Civil Rights Defenders
  • Marketing Officer
    Erik Helldén, Civil Rights Defenders
  • Private Fundraising Manager
    Johan Harlén, Civil Rights Defenders
  • Head of Fundraising
    Anna Magnard, Civil Rights Defenders
  • Strategic Communications Manager
    Catrin Söderberg, Civil Rights Defenders
  • Strategic Digital Communications Officer
    Emmy Blad Jokinen, Civil Rights Defenders