Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 > Vinnare Guldägget 2024 >

Doftljuset Skoltoalett

Bidragsbeskrivning:
För Almega Serviceentreprenörerna, städföretagens branschorganisation, tog vi fram en rapport om prispressen i offentlig upphandling. Den visade att 96% av upphandlingarna avgjordes på lägsta pris. Det leder ofta till en dålig skolmiljö – en skoltoalett används tre gånger mer än en genomsnittlig kontorstoalett, men städas hälften så ofta. Vi följde upp rapporten med ett illaluktande DR. Tillsammans med en professor i analytisk kemi tog vi fram en essens med toner av urin. Essensen användes för att stöpa 300 eleganta doftljus, inte helt olika de man hittar på “fina gatan”. I förpackningen fanns instruktioner om hur ljuset skulle användas, med rekommendationer om hur mottagaren kunde förbättra skolmiljön. Doftljusen skickades till 260 kommunalråd och till redaktioner och bloggare. Budgeten på 350 000 kr genererade ett pr-värde på 3 miljoner kr, bl.a. genom Aftonbladets ledarsida och flera av TV4:as nyhetssändningar. Ett tiotal kommuner har utökat städningen av skoltoaletter, och fler är på gång.

Arbetsgrupp

  • Kundansvarig
    Björn Nyblom
  • Art Director
    Kalle Berglind
  • Projektledare
    Anna Wallin
  • Copywriter
    Martin Johansen
  • PR-kreatör
    Lovisa Nilsson
  • Projektledare PR
    Anne Axelsson
  • Projektledare PA
    Mark Johnsson
  • Produktionsbolag
    Happy Production
  • Producent
    Danne Eriksson
  • Marknadschef
    Ari Kouvonen