Bidragsbeskrivning:
Varannan person som drunknar i Sverige har alkohol i blodet. För att visa hur alkohol påverkar omdöme – och framförallt för att rädda liv – bad vi några av världens mest uppmärksammade konstsimmare att göra ett framträdande. Berusade. Resultatet blev minidokumentären Don’t Drink and Dive. De medverkande i filmen är Stockholm Konstsim Herr – även representanter för den grupp som är överrepresenterad i olycksstatistiken – medelålders män. De kommunikativa resultaten överträffade förväntningarna. Räckvidden beräknas till ca 250 miljoner. Filmen har hittills setts över 1,1 miljoner gånger, publicerats eller på något sätt spridits i 300 artiklar i fler än 25 länder. Generalsekreteraren i Svenska Livräddningssällskapet förklarade i nationell media att initiativet med stor sannolikhet skulle rädda liv. Och det gjorde det förmodligen då antalet drunkningsolyckor under kampanjperioden sjönk med 39 % jämfört med föregående år.