Det västsvenska företaget GIL erbjuder individanpassad personlig assistans. Som en del av sin egen marknadsföring och ett socialpolitiskt engagemang driver de även kampanjer i syfte att skapa mediautrymme åt frågor om tillgänglighet och bemötande. CP-ölet är en sådan kampanj.
Krogen tillhör idag de minst tillgängliga miljöerna för människor med funktionshinder. Förutom trappsteg, trösklar och avsaknad av handikapptoaletter är det en miljö där de oftare än annars blir styvmoderligt behandlade. Att dricka en bärs med vänner blir därmed svårare än det borde.
Med CP-ölet – ett öl som bara får säljas av krögare med god tillgänglighet – fick GIL en alldeles egen kanal in på krogen. Målet var att skapa oväsen, debatt och därigenom insikt. Ett tilltag som möttes av överraskande goda reaktioner. För en målgrupp på ca. 1.8 miljoner svenskar som lever med någon form av funktionshinder, blev CP-ölet en certifiering och ett incitament för krögare till bättring. En PR-kampanj med extra allt.